این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ابن سینا، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۲۲-۳۶

عنوان فارسی اثربخشی تکنیک‌های تنظیم هیجانی و ذهن آگاهی مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی در بهبود سوءمصرف مواد و خودزنی در اختلال شخصیت مرزی
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: خودزنی و سوءمصرف مواد در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی می‌تواند منجر به آسیب بسیار جدی به خود و اطرافیان گردد. از این رو هدف مطالعه حاضر  بررسی اثربخشی درمان ذهن­آگاهی و تنظیم­هیجان مبتنی بر رفتار­درمانی دیالکتیکی بر سوءمصرف مواد و خوددزنی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بود.
روش بررسی: این پژوهش در چهارچوب آزمایش تک موردی از نوع خط پایه چندگانه پلکانی، طی هشت جلسه، هر جلسه به مدت یک ساعت بر روی سه بیمار و با دوره پیگیری یک ماهه صورت گرفت. جامعه آماری در این پژوهش بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بودند که از میان آنها سه نفر با تشخیص اختلال شخصیت مرزی و با توجه به داوطلب بودن و با تطبیق با معیارهای پژوهش به صورت نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شده و بر اساس تشخیص روانپزشک و مصاحبه بالینی ساختار یافته وارد پژوهش شدند و به مدت ۸ جلسه رفتاردرمانی دیالکتیکی مبتنی بر تنظیم هیجان و ذهن آگاهی را دریافت کردند. داده‌ها از طریق مقیاس رفتارهای خودزنی از پرسشنامه ارزیابی شخصیت- مقیاس ویژگی‌های مرزی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر محمدخانی جمع‌آوری شد.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از نمودار و جدول ویژه طرح‌های تک آزمودنی، نشان داد که به‌دنبال مداخلات ذهن‌آگاهی و تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی، اندازه اثر برای آزمودنی اول در متغیرهای خودزنی و سوء مصرف مواد به ترتیب: ۴.۵۲۶ و ۳.۷۷۹، برای آزمودنی دوم ۶.۲۵۳ و ۶.۷۷۲ و برای آزمودنی سوم ۳.۶۵۱ و ۶.۱۳۴ است.
نتیجه‌گیری: این روش درمانی تغییرات معنی‌دار و قابل توجهی به لحاظ آماری در نشانه‌های خودزنی و سوء مصرف مواد در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ایجاد کرده است.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال شخصیت مرزی، تنظیم هیجان، ذهن‌آگاهی، خودزنی، سوءمصرف مواد

عنوان انگلیسی The effectiveness of emotional regulation and mindfulness techniques based on dialectical behavior therapy in improving self-harm and Substance abuse in borderline personality disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and aims: Self-injury and substance abuse in people with borderline personality disorder can lead to serious harm to themselves and those around them. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness and emotion regulation therapy based on dialectical behavior therapy on substance abuse and self-injury in people with borderline personality disorder (BPD).
Methods: This research was conducted using a single-case experimental design (SCED) of the multiple baseline type, consisting of eight one-hour sessions for three patients, followed by a one-month follow-up period. The statistical population included patients diagnosed with PBD. Three individuals were selected based on their voluntary participation and adherence to the research criteria, utilizing targeted and available sampling methods. Inclusion was based on a psychiatrist's diagnosis and a structured clinical interview. They received dialectical behavior therapy based on emotion regulation and mindfulness for eight sessions. Data were collected using the Risky Behaviors Questionnaire by Mohammadkhani and the Personality Assessment Inventory Borderline Features Scale (PAI-BFS).
Results: Data analysis, presented through graphs and tables for SCED, indicated that mindfulness and emotion regulation interventions based on dialectical behavior therapy resulted in significant changes. The effect sizes for the first subject in the variables of self-harm and substance abuse were 4.526 and 2.260, respectively; for the second subject, they were 6.253 and 6.772; and for the third subject, they were 3.651 and 6.134.
Conclusion: This treatment method has led to statistically significant improvements in the symptoms of substance abuse and self-harm among patients with BPD.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Borderline Personality Disorder, Emotional Regulation, Mindfulness, Self Harm, Substance Abuses

نویسندگان مقاله آیسان فرضی | Aisan Farzi
Deptement of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزشی روانشناسی، تبریز، ایران

مجید محمودعلیلو | Majid Mahmoud Alilou
Deptement of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزشی روانشناسی، تبریز، ایران

خلیل اسماعیل‌پور | Khalil Esmailpour
Deptement of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزشی روانشناسی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6821-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی نظامی
نوع مقاله منتشر شده تحقیقی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات