این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران
، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۶۴-۶۹
عنوان فارسی
مقایسه اختلالات همراه در دخـــتران و پسران مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اختلال نقص توجه و بیش فعالی (attention-deficit/hyperactivity disorder) یک اختلال شایع هتروژن درکودکان می باشد. تفاوت اساسی در نسبت پسر به دختر بین نمونههای ارجاعی به کلینیک (10:1) و نمونه های جامعه (3:1) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی این سوال را مطرح میکند که آیا جنسیت در بروز و الگوی نشانه های ADHD و اختلالات همراه آن نقش داشته و باعث ارجاع کمتر دختران به کلینیک می شود. روش بررسی: تعداد 147 کودک و نوجوان مبتلا به ADHD از 5 تا 17 سال با روش نمونهگیری در دسترس مورد ارزیابی قرار گرفتند. تشخیص بالینی ADHD و وجود اختلالات همراه در بیماران با مصاحبه بالینی روانپزشک و تست تشخیصی K–SADS انجام شد. یافتهها: اختلالات همراه با ADHD در کودکان مراجعه کننده به کلینک در دختر و پسر مشابه هم بود و دختران مبتلا به ADHD درمقایسه با پسرها در معرض خطر بیشتری برای اختلالات افسردگی و اضطرابی نبودند. نتیجهگیری: نتایج ما نشان میدهد که بین دختران و پسران مبتلا به ADHD در اختلالات همراه تفاوتی وجود ندارد. ADHD در دخترها نیز مانند پسرها باعث اختلال در حوزه های مختلف عملکردی میشود و مشابه بودن میزان خطر اختلالات همراه در دخترها و پسرها بیانگر وجود شباهتهای بیشتر در سایر زمینهها نظیر سیر بیماری ، پیش آگهی و پاسخ بالینی به درمان میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلالات همراه، تفاوت جنسیتی
عنوان انگلیسی
Comparison of associated disorders in girls and boys with attention deficit and hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) is a common heterogeneous disorder in children. There is a significant difference between the ratio of boys to girls in referred samples to the pediatric clinic (10:1) and community samples (3:1) in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. It can be suggested that if gender plays a role in the incidence and the pattern of symptom's ADHD and associated disorders, therefore, it may lead to the lower reference of girls to the clinics. Materials and Methods: 147 children and adolescents with ADHD from 5 to 17 years were evaluated by available sampling method. The clinical diagnoses of ADHD and co-morbid disorders were done in patients with psychiatric clinical interview and diagnostic test K - SADS.Results: Associated disorders with ADHD in children referred to clinics were the same in both boys and girls. Girls with ADHD in compared with boys were not at greater risk for depression and anxiety. Conclusion: Results showed that there is no difference between boys and girls with ADHD. ADHD in girls as well as boys can be caused dysfunction in various areas. Similar levels of risk associated disorders in boys and girls showed more similarities in other fields such as history of the disease, prognosis and clinical response to treatment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه بهزادفر | fatemeh behzadfar
applicative research center for public health and sustainable development, north khorasan university of medical sciences, bojnourd, iran
مرکز تحقیقات کاریردی و سلامت همگانی و توسعه پایدار، دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
علیرضا سروری | alireza sarvari
children and adolescent psychiatrist, imam khomeini hospital, tehran, iran
متخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، بیمارستان امام خمینی
سازمان اصلی تایید شده
: بیمارستان امام خمینی تهران
حمید طاهر خانی | hamid taherkhani
psychiatrist and director of guild of rehabilitation centers of mental illness, tehran, iran
متخصص اعصاب و روان و مدیر عامل انجمن صنفی مراکز توانبخشی بیماران اعصاب و روان
احمد برجعلی | ahmad borjali
faculty member of psychology, allameh tabatabaei university, tehran, iran
عضو هیئت علمی روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سید حسن تقوی | seyyed hassan taghavi
msc of clinical psychology, tehran university, tehran, iran
کارشناسی ارشد روانشناس بالینی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-362&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/49/article-49-329240.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
تجربی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات