این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
ابن سینا
، جلد ۲۶، شماره ۳، صفحات ۷۱-۷۸
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی رواندرمانی مثبتگرا و آموزش واقعیتدرمانی بر خستگی از شفقت و فرسودگیشغلی کادر درمان در دوران شیوع کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف:
پرستاری به منزله یک حرفه با میزان مخاطره بالا و فرسودگی محسوب میشود و میتواند عواقبی همانند خستگی از محیط کار و عدم رضایت شغلی به دنبال داشته باشد. هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی رواندرمانی مثبتگرا و آموزش واقعیتدرمانی بر خستگی از شفقت و فرسودگیشغلی در کادر درمان بیمارستانی در دوران شیوع کووید-۱۹ بود.
روش بررسی:
این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون–پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد ۴۵ نفر از کارکنان زن و مرد شاغل در بیمارستان کاشانی شهرکرد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند (هر گروه ۱۵ نفر). شرکتکنندگان در پژوهش پرسشنامه خستگی از شفقت و فرسودگیشغلی را به عنوان پیشآزمون تکمیل نمودند و پس از آموزش ۸ جلسهای پروتکل رواندرمانی مثبتگرا و آموزش واقعیتدرمانی به گروههای آزمایش، آزمودنیها در مرحله پسآزمون به پرسشنامهها پاسخ دادند. دادهها با آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که بین رواندرمانی مثبتگرا و آموزش واقعیتدرمانی بر خستگی از شفقت و فرسودگیشغلی در کادر درمان تفاوت وجود دارد و واقعیت درمانی اثربخشی بیشتری دارد (۰.۰۱>p).
نتیجهگیری:
نتایج پژوهش حاضر بیانگر این بود که رواندرمانی مثبتگرا و آموزش واقعیتدرمانی بر کاهش میزان خستگی از شفقت و فرسودگیشغلی مؤثر هستند و اثربخشی رواندرمانی واقعیتدرمانی بیشتر از درمان مثبتگرا است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رواندرمانی، واقعیتدرمانی، خستگی از شفقت، فرسودگیشغلی، کادر درمان
عنوان انگلیسی
Comparing the effectiveness of positive-oriented psychotherapy and reality therapy training on compassion fatigue and job burnout in medical staff during the covid-19 pandemic
چکیده انگلیسی مقاله
Background and aims:
Nursing is a high-risk profession often associated with burnout, leading to conditions such as workplace fatigue and job dissatisfaction. This study aimed to compare the effectiveness of positive psychotherapy and reality therapy training in reducing compassion fatigue and job burnout among the medical staff during the COVID-19 outbreak.
Methods:
This study employed a quasi-experimental design with a pre-test and post-test and a control group. A total of 45 male and female staff members from Kashani Hospital in Shahrekord were selected through purposive sampling and randomly assigned to three groups: two experimental and one control (15 participants each). Participants completed questionnaires measuring compassion fatigue and job burnout prior to the intervention. After eight sessions of training in positive psychotherapy and reality therapy for the experimental groups, participants completed the questionnaires again for the post-test phase. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA).
Results:
The findings indicated a significant difference between the effectiveness of positive psychotherapy and reality therapy training on compassion fatigue and job burnout among the medical staff, with reality therapy demonstrating greater effectiveness (p<0.01).
Conclusion:
The results of this study suggest that both positive psychotherapy and reality therapy training are effective in mitigating compassion fatigue and job burnout. Moreover, reality therapy is more effective than positive psychotherapy in achieving these outcomes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Psychotherapy, Reality Therapy, Compassion Fatigue, Occupational Burnout, Medical Staffs
نویسندگان مقاله
راضیه باقریشلمزاری | Razieh Bagheri Shalamzari
Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran
گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
حسن خوشاخلاق | Hasan Khoshakhlagh
Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran
گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران
نشانی اینترنتی
http://ebnesina.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6817-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی نظامی
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات