این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۲۱، شماره ۱۳۷، صفحات ۳۷-۵۰
عنوان فارسی
واکاوی ابعاد و ویژگیهای معماری عامهپسند در دورۀ معاصر
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: تحولات اجتماعی، جمعیتی و رشد روزافزون فناوریهای جمعی، سبب شکلگیری فرهنگ تودۀ شهری و گرایش بهسمت استانداردسازی، اشتراک گستردۀ باورها، ارزشها و سلیقهها شده است. این استانداردسازی سلایق، سبب میشود هنر و معماری عامهپسند پاسخی قابل درک که مورد قبول اکثریت است، ارائه دهد. این پژوهش با تأکید بر شناخت ماهیت معماری عامهپسند، جهت پاسخ به این سؤالات است که: معماری عامهپسند چیست؟ چه ابعاد و ویژگیهایی برای معماری عامهپسند تعریف میشود؟
هدف پژوهش: هدف این مطالعه، تعریف «معماری عامهپسند» بهخصوص در دورۀ معاصر و شناخت ویژگیها، ابعاد و مؤلفههای معماری عامهپسند در سطح بینالمللی و داخلی است.
روش پژوهش: روش این پژوهش مرور نظاممند است. از اینرو 103 پژوهش مرتبط با موضوع در هفت پایگاه خارجی و دو پایگاه فارسی جستوجو شد. دو متخصص، پژوهشهای جستوجو شده را براساس ارتباطداشتن عنوان، چکیده و محتوا ارزیابی کردند و درنهایت 33 مقاله مرتبط با پژوهش انتخاب شده است.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که خصلتهای معماری عامهپسند در قالب ده مقولۀ توجه به تأیید عامه، تظاهر اجتماعی، اشارهگرایی سبکی، عدم بیان هویت مشخص، بیان نوگرایانۀ قابل درک، جذابیت بصری، معنایی، احساسی- عاطفی، مصرفگرایی و مدگرایی بیان میشود. این مقولهها در قالب پنج مقولۀ اصلی (بعد)، فرهنگی- اجتماعی، تاریخی- هویتی، زیباییشناسانه-کالبدی، معنایی- احساسی و همچنین اقتصادی تعریف میشود. عمدۀ ویژگیهای این جریان معماری، بهطور مستقیم یا غیرمستقیم متأثر از بعد زیباییشناسانه-کالبدی است. در این راستا، بیان معماری عامهپسند، عمدتاً در ظاهر نوگرا و دارای جذابیت بصری برای مخاطب عامه است و با کمک ویژگیهایی مانند بیان نوستالژیکگونه و تاریخگرایانه بیان میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
معماری عامهپسند،عامه،مصرفگرایی،معماری پاپ،معماری کیچ،
عنوان انگلیسی
An Analysis of the Dimensions and Characteristics of Popular Architecture in the Contemporary Era
چکیده انگلیسی مقاله
Problem statement: Social and demographic evolutions, as well as the escalating growth of collective technologies, have led to the formation of urban mass culture, the tendency toward standardization, and the widespread sharing of beliefs, values, and tastes. This standardization of tastes generates popular art and architecture to come up with an answer that is understandable for everyone and is accepted by the majority. By emphasizing the nature of popular architecture, this study seeks to answer these questions: What is popular architecture? What dimensions and features can be defined for popular architecture?
Research objective: The aim of the research is to define popular architecture in the contemporary period and the recognition of the characteristics, dimensions, and components of popular architecture on an international and domestic level.
Research method: The research method is a systematic review. Therefore, 103 researches related to this topic were searched and identified in seven foreign databases and two Persian databases. Based on the relevance of the titles, abstracts, and content, two experts evaluated the searched research and ultimately, 33 articles related to the research were selected.
Conclusion: The results of the research indicate that the characteristics of popular architecture can be expressed in ten sub-categories, which include popular approval, social demonstration, stylistic imitation, lack of expression of a specific identity, comprehensible modernist expression, visual appeal, semantic, emotional, consumerism, and fashionism. These categories are also defined in the form of five main categories which are cultural-social, historical-identity, aesthetic-physical, semantic-emotional, and economic. The main characteristics of this architectural flow are directly or indirectly affected by the aesthetic-physical aspect. In this regard, the expression of popular architecture is mainly in modern appearance has a visual appeal for the general audience, and is expressed with the help of characteristics such as nostalgic expression and historicism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
معماری عامهپسند,عامه,مصرفگرایی,معماری پاپ,معماری کیچ
نویسندگان مقاله
مجید منصورپور |
دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکدۀ معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
قاسم مطلبی |
دانشیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.bagh-sj.com/article_206649_f20e5914dc711a8dce3eb69974064e8e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات