این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۳۵۰-۳۶۱

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش خودمراقبتی بر کنترل عوارض و مصرف دارو و هموگلوبین A۱C نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دیابت، بیماری مزمنی است که نیازمند رفتارهای خودمراقبتی ویژه در سراسر عمر است. نوجوانان مبتلا به دیابت نیاز به آموزش خودمراقبتی برای کنترل دیابت و پیش‌گیری از عوارض آن دارند. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش خودمراقبتی بر عوارض دیابت و هموگلوبین A1C نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک انجام یافته است. روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی غیرتصادفی (IRCT2015051322258N1) است که در مورد 74 نفر از نوجوانان 18-12ساله مبتلا به دیابت نوع یک مراجعه‌کننده به انجمن دیابت ایران که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (آزمون 34 نفر و شاهد 40 نفر) قرار گرفتند، انجام یافته است. مداخله آموزشی در 5 جلسه برای گروه آزمون اجرا شد. بعد از آن بیماران به مدت 3 ماه از طریق سرویس‌های تلفن همراه تحت آموزش و پیگیری قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه جمعیت‌شناختی و بخش «کنترل عوارض و مصرف داروی» پرسشنامه سنجش رفتارهای خودمراقبتی بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: قبل از آموزش بین میانگین «کنترل عوارض و مصرف دارو» و میزان هموگلوبین A1C دو گروه آزمون و شاهد تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0p>). بعد از اجرای برنامه آموزشی اختلاف معناداری بین میانگین «کنترل عوارض و مصرف دارو» و میزان هموگلوبین A1C دو گروه دیده شد (05/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، خودمراقبتی، دیابت نوع یک، نوجوانان

عنوان انگلیسی The effect of self-care education on the control of diabetes complications, medications and HbA1C in adolescents with type 1 diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Diabetes is a chronic disease that needs lifelong special self-care behaviors. Adolescents with type 1 diabetes need self-care education for the control of diabetes and the prevention of its complications. Therefore, this study aimed to determine the impact of self-care education on the control of diabetes complications, medications and HbA1C in adolescents with type 1 diabetes. Methods & Materials: This study is a non-randomized clinical trial (IRCT2015051322258N1) carried out on seventy four adolescents aged 12-18 years old with type 1 diabetes referred to the Iran diabetes association. They were selected using convenience sampling method and allocated into two groups (intervention: 34 people, control: 40 people). An educational intervention was performed in five sessions for the intervention group. After education, the patients were trained and followed up using mobile services for three months. The instruments consisted of a demographic characteristics form and a section of the self-care behaviors scale evaluating medications and the control of complications. Data were analyzed by the SPSS software v.18. Results: Before the education, no significant difference was observed in the mean scores of medications and control of complications and level of HbA1C between the two groups of intervention and control (P>0.05). After the education, there was a significant difference between two groups in the mean scores of medications and control of complications and level of HbA1C (P< 0.05). Conclusion: Self-care education and the follow up after educational sessions can lead to the reduction in diabetes complications and HbA1C level among adolescents with type 1 diabetes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله education, self-care, type 1 diabetes, adolescents

نویسندگان مقاله مهدیه عزیزی | mahdieh azizi


نرگس ارسلانی | narges arsalani


فرحناز محمدی شاهبلاغی | farahnaz mohammadi shahboulaghi


سمانه حسین زاده | samaneh hosseinzadeh


اسدالله رجب | asadollah rajab

سازمان های دیگر: انجمن دیابت ایران


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1107-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/66/article-66-329389.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات