این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله سالمندی ایران، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۶

عنوان فارسی بررسی تأثیر نوع سطح اتکا و نوع موضوع توجه بر تعادل مردان سالمند با سابقه افتادن
چکیده فارسی مقاله اهداف: دستورات کلامی مربوط به نحوه هدایت توجه به حرکت یا پیامدهای آن بر اجرا و یادگیری مهارتهای حرکتی اثرگذار است. این اثرگذاری با افزایش دشواری تکلیف الگویی متفاوت می یابد. هدف بررسی حاضر آن است که اثرات نوع سطح اتکا را بر میزان تاثیرگذاری موضع توجه بیازماید. مواد و روش‌ها: 28 نفر سالمند 65 سال و بالاتر که در یک سال گذشته حداقل سابقه یکبار افتادن را داشته و ملاکهای ورود به پژوهش را دارا بودند، از فرهنگسرای سالمند بطور نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به محل آزمایش واقع در بخش کاردرمانی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران انتقال داده شدند. در این پژوهش که بصورت طرح دو عاملی درون گروهی با اندازه گیری های تکرار شونده انجام گرفت، پس از اخذ رضایت نامه کتبی، هر شرکت کننده به ترتیب در 6 وضعیت آزمون یعنی ابتدا درسطح اتکای ثابت و سپس سطح اتکای متحرک و نیز در ابتدا حالت پایه ای (بدون موضع توجه)، سپس موضع درونی توجه و در آخر موضع بیرونی توجه قرار گرفته و نمره تعادل آنها که توسط دستگاه تعادل سنج نوروکام حاصل میشد، ثبت گردید. یافته‌ها: افزایش دشواری تکلیف یعنی تغییر سطح اتکا از ثابت به متحرک بطور کلی سطح عملکرد را پایین آورد. اما بیشترین میزان افت عملکرد در حالت موضع درونی توجه / سطح اتکای متحرک و کمترین میزان افت عملکرد در حالت موضع توجه بیرونی/سطح اتکای متحرک دیده شد. با آزمون ANOVA دوطرفه مشخص شد که نوع سطح اتکا و نوع موضع توجه اثر متقابل معناداری با همدیگر دارند (P< 0/001). نتیجه‌گیری: بخشی از این یافته ها، نتایج مطالعات پیشین را تایید می نمود. نتیجه جالب توجه آن است که ارایه نکردن دستور کلامی نسبت به ارایه دستور کلامی موضع توجه درونی بهتر است. میزان اثر ارایه دستور کلامی موضع توجه بیرونی در شرایط دشواری تکلیف، بارزتر بوده و اثرات مثبت بیشتری نسبت به حالتهای دیگر موضع توجه، بر روی کیفیت حفظ تعال می گذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موضع توجه، دستور کلامی، تعادل، سالمندان، افتادن

عنوان انگلیسی Support Surface and Attention Focus Effects on Elderly Balance
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: Verbal instructions related to directing the focus of attention to the movement itself or to its effects on or outcomes in the environment affects learning and performing movement skills. The pattern of these effects differs with increase in task difficulty. The goal of this study was to explore the effects of support surface and attention focus on the balance in elderly. Methods & Materials: Twenty-eight elderly (65 & older) with a history of one or more falls in the last year were participated in the study. The design of the study was two factors within group with repeated measures. Participants were tested in two conditions of moving and stable support surface and three conditions of baseline, internal, and external focus of attention. Results: Difference in support surface from stable to moving (i.e. increasing task difficulty) generally decreased the level of performance. There was a strong interaction between conditions off support surface and conditions of attention focus (P< 0.001). The maximum decrease in performance happened in internal focus of attention/moving support surface and the minimum decrease occurred in external focus of attention/moving support surface. Conclusion: The effectiveness of the external focus of attention was most significant and more beneficial to the balance performance in the moving unstable support surface (increased task difficulty) than other conditions of attention focus. The interesting finding was that not instructing at all is more effective on balance performance than internal focus of attention instruction in elderly people with a history of falling.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن سرحدی | mohsen sarhadi
department of occupational therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

شهرام ابوطالبی | shahram aboutalebi


سید علی حسینی | seyed ali hosseini



نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-76&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/67/article-67-329424.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات