این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۵۴-۶۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر خودکارآمدی تغذیهای در پیشگیری از پوکی استخوان در دختران نوجوان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: استئوپروز شایعترین بیماری متابولیک استخوان است که با کاهش تودهی استخوانی و تغییر ساختمان میکروسکوپیک نسج استخوان تظاهر میکند و به دنبال خود افزایش شکنندگی و حساسیت استخوان را در بر دارد. تغذیهی صحیح و اصلاح عادات غذایی نادرست نقش بسیار مهمی را در کاهش ابتلا به این بیماری ایفا میکند که این امر جز با آموزش صحیح و هدفمد امکان پذیر نیست. نظر به اهمیت جایگاه آموزشهای پیشگیرانه در سنین نوجوانی، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر خودکارآمدی تغذیهای در پیشگیری از پوکی استخوان در دختران نوجوان صورت گرفت. روش کار: در این مطالعهی نیمه تجربی که در سال 92 انجام شد تعداد 106 نفر از دختران مراجعه کننده به فرهنگسرای بهاران و سلمان فارسی به طور تصادفی ساده به دو گروه آزمون (53) و کنترل (53) تقسیم شدند. دادهها به صورت پیش آزمون و پس آزمون توسط پرسش نامهای پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفته است جمع آوری شد. پرسش نامه در سه بخش، بخش اول اطلاعات دموگرافیک، بخش دوم مدل اعتقاد بهداشتی و بخش سوم خودکارآمدی تغذیهای طراحی شد. پس از انجام پیش آزمون در دو گروه، مداخله ی آموزشی در طی 4 جلسه آموزشی 1 ساعته برای گروه آزمون انجام گرفت، دادهها با نرم افزار SPSS v.16 و آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: قبل از مداخله میانگین و انحراف معیار خودکارآمدی در گروه آزمون و کنترل به ترتیب 45/9 ± 58/97 و 53/10 ± 96 بود و اختلاف معناداری بین نمره ی خودکارآمدی تغذیهای در قبل از مداخله وجود نداشت. پس از انجام مداخله ی آموزشی میانگین نمره ی خودکارآمدی تغذیهای در گروه آزمون به 105٫28 افزایش یافت. مقایسه میانگین خودکارآمدی تغذیهای قبل و بعد از آموزش، نشان دهنده ی اختلاف معنادار در هر دو گروه (05/0 > P) و تأثیر گذار بودن آموزش در ارتقاء خودکارآمدی تغذیهای در گروه مداخله است. نتایج در قسمت اجزای مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت درک شده, شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده) نیز بعد از آموزش در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری را نشان داد (001/0 > P). نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان داد یک مدل رفتاری مانند الگوی اعتقاد بهداشتی، میتواند چارچوبی مناسب برای پیش برد اهداف آموزشی در زمینه ی خودکارآمدی تغذیهای در پیشگیری از پوکی استخوان باشد و بر احتمال رسیدن به اهداف آموزشی، بیافزاید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation of the Effect of Health Education Based on Health Belief Model on Nutritional Self-Efficacy in Prevention of Osteoporosis in Adolescent Females
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Osteoporosis is the most common metabolic bone disorder that is characterized by decreased bone mass and changed microscopic architecture of bone tissue. Ultimately, these processes increase fragility of bone and induce pathologic fracture. Healthy nutrition and change of incorrect habits of nutrition play a significant role in reducing incidence and prevalence of osteoporosis. These goals will be impossible except with proper education. Considering the importance of preventive education in adolescence, this study was performed to determine the effect of health education, based on health belief model, on self-efficacy in prevention of osteoporosis in female adolescents. Methods: In this quasi-experimental study, 106 adolescent females were randomly allocated to two experimental (53) and control (53) groups. They were evaluated in two phase (pre-intervention and immediately after the intervention). The data were collected using a new questionnaire, the validity and reliability of which was investigated (P = 0.81). The questionnaire included three parts: demographic information, health belief model and nutritional self-efficacy. After the pre-test, the intervention was performed for the case group during four sessions that lasted one hour. Information was analyzed by statistic methods (Covariance analysis) (SPSS v.16). Results: There was a significant difference in the mean self-efficacy score before and after the intervention in the case group (P < 0.001). There was a significant difference between the intervention and control group, after the intervention, in the following items, perceived susceptibility, perceived benefits, and perceived barriers (P < 0.001). Conclusions: Results of this study showed that behavioral models, such as the health belief model, could provide a framework for improvement of education in the field of nutritional efficacy for the prevention of osteoporosis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Health Belief Model, Self-Efficacy, Osteoporosis
نویسندگان مقاله
سیده نرجس رضوی | seyedeh narjes razavi
tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
زهرا راهنورد | zahra rahnavard
tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مرحمت فراهانی نیا | marhamat farahaninia
امل ساکی | amel malehi saki
ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز .ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-278&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-329533.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
nursing|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات