این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۵۶-۶۲

عنوان فارسی اجرای برنامه مقابله هیجان مدار بر استرس شغلی و حفظ سلامت عمومی پرسنل پرستاری شاغل در مراکز درمانی کودکان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استرس شغلی موضوعی شایع درپرستاری و مشکل ساز در حفظ سلامت عمومی است. مقابله هیجان مدار و به موقع مهارتی موثر در حرفه پرستاری است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیراجرای برنامه مقابله هیجان مدار بر استرس شغلی وحفظ سلامت عمومی پرسنل پرستاری شاغل در مراکز درمانی کودکان انجام گرفت. روش کار: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش و پس آزمون با2 گروه آزمون وکنترل است . جامعه پژوهش پرسنل پرستاری بیمارستان حضرت معصومه (س) بودند که با نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دوگروه 45 نفر ی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از فرم اطلاعات دموگرافیک ، پرسش نامه سلامت عمومی و مقیاس تجدیدنظر شده استرس پرستاری استفاده شد. برنامه 6 جلسه 2 ساعته در گروه آزمون ارائه گردید و قبل و یک ماه بعد از اتمام برنامه ،پرسش نامه ها توسط دو گروه تکمیل و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد، بین میانگین استرس شغلی و سلامت عمومی قبل از مداخله، درگروه آزمون و کنترل اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت. ولی بین میانگین استرس شغلی و سلامت عمومی بعد ازمداخله، درگروه آزمون و کنترل اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (P< 0/001) . نتیجه گیری: نمره استرس شغلی و سلامت عمومی گروه آزمون بعد از مداخله کاهش یافته که نشانگر تأثیر برنامه مقابله هیجان مدار بر استرس شغلی و ارتقاء سلامت عمومی پرستاران است. لذا آموزش برنامه مقابله هیجان مدار جهت کاهش استرس پرستاری کودکان توصیه می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس شغلی،سلامت عمومی،پرستار

عنوان انگلیسی Implementation of Emotion-focused coping program on occupational stress and maintain public health nurses working in Children Ward
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: occupational stress is the most common issues and Problematic in maintaining public health. Emotion-focused coping and timely is a Effective skills in the nursing profession. This study aim the effect of the emotion-focused coping program on occupational stress and maintenance general health in Nurses working in child care centers. Methods: A quasi-experimental research was carried out with Pre- and post tests in the intervention and control groups. The study population were the nursing staff of Hazrat Masoomeh (AS) Hospital who were determined randomizing With available sampling, selected 45 members in each group. For data collection Was used of demographic information and general health questionnaire and Expanded Nursing Stress Scale. Training program during the sixth sessions in 2 hours for the intervention group was done and all nurses in two groups completed questionnaires before and one month after intervention and data were analyzed statistically by SPSS 22 . Results: The results showed, that the mean stress and general health before the intervention, there was no statistically significant difference between the experimental and control groups. But between the stress and general health after the intervention, there was a statistically significant difference between experimental and control groups (P < 0/001). Conclusion: occupational stress and general health scores significantly reduced after the intervention, indicating the effect of emotion-focused coping is to promote public health nurses Therefore, emotion-focused coping programs is recommended to reduce stress in pediatric nursing education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله occupational stress , general health , Nurse,coping.

نویسندگان مقاله زهرا کفاش | zahra kaffash
nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی

محمدرضا موقری | mohammadreza movaghari
nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی

نعیمه سیدفاطمی | naima seyedfatemi
nursing and midwifery
دانشکده پرستاری و مامایی


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-332-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-329534.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات