این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۱، شماره ۶، صفحات ۶۱-۷۰

عنوان فارسی تأثیر برنامه طراحی شده توانمندسازی پرستاران بر میزان انجام مهارت‌های بررسی وضعیت سلامت جسمی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هیچ شکی وجود ندارد که انجام مهارت‌های بررسی وضعیت سلامت جسمی، در حوزه کار پرستاری بوده و پرستاران را قادر می‌سازد تا موارد غیر عادی را به درستی شناسایی و مبنایی برای توسعه تشخیص پرستاری و طرح‌های مراقبتی فراهم کنند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر اجرای برنامه طراحی شده توانمندسازی پرستاران بر میزان انجام مهارت‌های بررسی وضعیت سلامت جسمی می‌باشد. روش‌کار: پژوهش حاضر، از نوع نیمه تجربی است. 107 پرستار بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند. آن‌ها در دو گروه مداخله و کنترل تخصیص تصادفی شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه " خودارزیابی پرستاران در مهارت بررسی وضعیت سلامت "بود. گروه مداخله چگونگی انجام مهارت‌های بررسی وضعیت سلامت را در طول دوازده جلسه (30 دقیقه‌ای) دریافت کردند. تحلیل آماری با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته‌ها: تفاوت آماری معناداری بین سن، جنس، سطح تحصیلات و سایر اطلاعات جمعیت شناختی وجود نداشت. دو گروه در شروع مطالعه از نظر میانگین نمره اخذ شرح حال، معاینه فیزیکی و بررسی وضعیت سلامت همگن بودند (0/493= P)، آنالیز داده‌ها بعد از اجرای برنامه طراحی شده توانمندسازی نشان داد، در میانگین نمره اخذ شرح حال (0/000= P)، معاینه فیزیکی (0/000= P) و بررسی وضعیت سلامت بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0/000= P). نتیجه گیری: استفاده از برنامه طراحی شده توانمندسازی سبب ارتقای میزان انجام مهارت بررسی وضعیت سلامت جسمی پرستاران می‌شود. لذا پیشنهاد می‌شود به عنوان یک روش مؤثر و کاربردی برای ارتقای میزان انجام این مهارت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستاران، بررسی وضعیت سلامت، خودارزیابی، توانمندسازی

عنوان انگلیسی The Impact of Programs Designed to Empower Nurses with Skills for Physical Health Assessment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: There is no doubt that the skills for physical health assessment, enables nurses to correctly identify unusual items and provide the basis for the development of nursing diagnosis and plan of care. The purpose of this study was to evaluate the impact of programs designed to empower nurses with skills for the physical health assessment. Methods: This study was quasi-experimental. Overall, 107 nurses were selected based on the inclusion criteria. They were randomly allocation to two groups. Collection tools were a demographic questionnaire and "Self-Assessment of Nurses in Physical Health Assessment Skill Questionnaire". The intervention group was taught skills for physical health assessment during twelve sessions (30 minutes). Statistical analysis was performed using descriptive and inferential statistical tests. Results: No statistically significant differences were found between age, gender, education level and other demographic information. The two groups were homogeneous at baseline in mean scores of history taking, physical examination and health assessment (P = 0.493). Data analysis after the program showed that there was a significant difference between the intervention and control group in history taking (P = 0.0000), physical examination (P = 0.0000) and health assessment (P = 0.0000). Conclusions: The empowerment program improved nurses' skills in health assessment. Therefore, it is suggested as an effective and practical method to improve knowledge and skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health Assessment, Nurse, Empowerment, Self-Assessment

نویسندگان مقاله محمد خوران | mohammad khoran
tarbiat modares university, tehran, iran
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فاطمه الحانی | fatemeh alhani
tarbiat modares university, tehran, iran
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ابراهیم حاجی زاده | ebrahim hajizadeh
tarbiat modares university, tehran, iran
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1-279&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-329535.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات