این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۹۱-۹۶

عنوان فارسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر یادگیری مفاهیم ریاضی دانش‌آموزان دارای اختلالات طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با وجود توانمندی‌ها و قابلیت‌های فن‌آوری و اثرات مثبت آن در کمیت و کیفیت یاددهی و یادگیری، متاسفانه حوزه‌ی آموزش دانش‌آموزان با نیازهای آموزشی ویژه، به دور از تحولات رخ داده قرار گرفته است و نیازمند توجه جدی در این زمینه می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی‌های رایانه‌ای آموزشی بر یادگیری مفاهیم ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دارای اختلال طیف اوتیسم در درس ریاضی بود.روش‌کار: در این کارآزمایی بالینی در سال 92-1391 انجام شد. آزمودنی‌ها 30  نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم در شهر تهران می‌باشند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. قبل از شروع مطالعه، تمام آزمودنی ها با آزمون محقق‌ساخته یادگیری ارزیابی شدند. سپس در گروه آزمون، ابتدا معلم درس خود را در مفاهیم مورد نظر (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) به طور کامل به دانش‌آموزان ارایه داد و از بازی رایانه‌ای به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش استفاده شد. از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کواریانس) به منظور تحلیل داده‌ها استفاده شد.یافته‌ها: تحلیل نتایج با استفاده تحلیل کواریانس نشان داد که پس از آموزش تفاوت معنی‌داری در یادگیری گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد ایجاد شده است (001/0 P≥).نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که استفاده از بازی رایانه‌ای آموزشی به عنوان مکمل آموزش در درس ریاضی باعث افزایش یادگیری دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم می‌شود لذا پیشنهاد می‌شود که در آموزش مفاهیم ریاضی از فن‌آوری‌های نوین آموزشی به خصوص بازی‌های رایانه‌ای در کنار شیوه‌ی سنتی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، اختلال طیف اوتیسم، بازی رایانه‌ای، یادگیری،

عنوان انگلیسی The effect of educational computer games on learning of mathematics concepts among students with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Despite technological capacity and its positive effects on the quantity and quality of teaching and learning, training students in the field of special educational needs unfortunately, far transformations has occurred and requires serious attention in this field. The aim of this study the impact of computer games on learning mathematics concepts among students withautism spectrum disorder. Materials and Methods: This clinical trial was conducted in 2013-14. Participants consisted of 30 students with autism spectrum disorders in Tehran who were randomly divided into two groups: experimental and control. Pre-test learning in both experimental and control groups were conducted by the researcher. In the experimental group, teacher educated mathematics concepts (addition, subtraction, multiplication and division) completely then the computer games provided as a complement to concepts being taught. The descriptive and analytical statistics (covariance analysis) used for data analysis.  Results: The results showed that the significant difference in the mathematics learning in experimental group compared to the control group (P≥0.001). Conclusion: It seems that computer games can be used in mathematics learning among students with autism spectrum disorder and it is suggested that modern educational technologies especially computer games use in teaching of mathematical concepts in addition to traditional methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحیم مرادی | rahim moradi
ph.d. student in educational technology, allameh tabatabaei university, tehran, iran
دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایراناستاد مدعو دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8345.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-329818.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات