این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۹، شماره ۳، صفحات ۷۷-۹۳
عنوان فارسی
تحلیل نقش نمادین آرایههای آهکبری حمامهای خصوصی شهر سنندج در دوره قاجار.
چکیده فارسی مقاله
هنرمندان برای انتقال محتوای نقوش آهکبری از روش رمزپردازی و نمادگرایی بهره گرفتهاند و نقوش را به صورت نمادین و استرلیزه طراحی کرده تا با سادهترین طرح، پیام خود را به مخاطب برسانند. پژوهش حاضر درصدد تحلیل ترئینات آهکبری حمامهای خصوصی شهر سنندج در دوره قاجار است. روش پژوهش از نوع توصیفی، تاریخی– تطبیقی مبتنی بر بررسی میدانی و مطالعات کتابخانهای انجام شده است. این نوشتار در پی پاسخگویی پرسشهای پژوهش:1.عناصر تزئینی آهکبری شامل چه موتیفهایی بوده و چه ارتباطی بین نقوش و بانیان حمامها وجود دارد؟2.آرایههای تزیینی حمامها از کجا اقتباس شدهاند؟ برآیند پژوهش نشان میدهد موتیفهای اجرا شده شامل مضامین مذهبی، هندسی، گیاهی و حیوانی است. منشأ عناصر تزیینی الهام از طبیعت، اعتقادات باستانی و تأکید بر باستانگرایی بوده است. استفاده از نقوش طاووس، بز، عقاب، شیر و خورشید و غیره، دارای معانی نمادین هستند که نشانِ پایداری و دوام سلطنت، رهبر و سردسته بودن، عدالت خواهی و قدرت که با پست بانی بناها از جمله ملالطفالله شیخالاسلام(رهبر مردم در اعتراض به ظلم حاکمان)، میرزا یوسف مشیردیوان(رجال سیاسی دورهی قاجار کردستان) و میرزا محمدرضای وزیر(پیشکاری سردار کل فرمانده ارتش) در ارتباط میباشد. این افراد به دلیل موقعیت اجتماعی و نفوذ در دستگاههای سیاسی و اداری دوران قاجار، توانایی انتقال اعتراض مردم را به والیان کردستان و شاه داشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
قاجار،سنندج،حمامهای خصوصی،آهکبری،نقوش و مضامین،
عنوان انگلیسی
Analysis of the Symbolic Role of the Lime Stuccowork Arrays of Private Bathhouses in Sanandaj City During the Qajar Period.
چکیده انگلیسی مقاله
To convey the content of Lime stuccowork carvings, artists have used encryption and symbolism and designed the carvings in a symbolic and stylized way, transmitting their message to the audience with the simplest design. The research method is descriptive, historical-comparative, which has been done through field investigation and library studies. Research questions are as following: 1. What motifs do the Lime stuccowork decorative elements include and what is the relationship between the motifs and the founders of the bathhouses? 2. From which sources the decorative arrays of the bathhouses are adapted? The results of the research show the employed decorative patterns consist of geometric, arabesque, vegetal, flower and vase, and animal and bird motifs. These decorative elements drew inspirations from nature, ancient beliefs, and archaism. Lime stuccowork has an important place among the decorative arrays of bathhouses. Due to the easy hammering of lime and its use as a resistant building material, it has been used in hot and humid areas of the bathhouse. The peak of this decorative art is related to the Qajar period. The use of plant, geometric and animal motifs, especially the image of birds such as peacocks and birds of paradise, has been used to decorate the main space of the Qajar bathhouses. What can be seen in the decorations of the Qajar era bathhouses is the evolved stage of the Lime stuccowork motifs and decorations of the Safavid and Zandiya periods. Some of the later motifs, such as arabesque and toranj, have evolved, but many others, such as Cedar motifs, lotus flowers, khatai, six feathers, and geometric motifs have their original shape. In addition to the decorative aspect, plant motifs in Qajar period arts are a symbol of omen, blessing, benevolence, fertility, immortality, and permanence of the kingdom. In the Qajar period, we see the growth and spread of images with literary and mythological themes that started from the Zandiyeh period. The presence of elaborate decorations in different spaces of the bathhouse shows the importance and status of the mansion owners. Mythological and symbolic animal motifs have been noticed in the decoration of the bathhouse walls. The use of a peacock in the Moshir Diwan and Sheikh al-Islam baths shows fertility and beauty, and the character of a goat shows being a leader. According to the social status of local judges, the lion is a symbol of power, and the sword in the hands of the lion and the talons of the eagle represent the administration of justice. The role of the lion, sun and sword in the decoration of these baths, as well as the use of balance and symmetry in most of its motifs, is probably related to the position of the builders of the buildings.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
قاجار,سنندج,حمامهای خصوصی,آهکبری,نقوش و مضامین
نویسندگان مقاله
طیبه حسین پور درخشش |
دانشجوی دکتری باستانشناسی گرایش اسلامی،دانشکده علوم اجتماعی، گروه باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
حبیب شهبازی شیران |
دانشیار، گروه باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،.اردبیل، ایران.
محمد ابراهیم زارعی |
استاد، گروه باستان شناسی، دانشگاه بوعلی، همدان، ایران.
کریم حاجی زاده |
دانشیار، گروه باستان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،.ایران.
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_97131_809c1c118ba96298c657a2842e4e7cb4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات