این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۸، شماره ۶۵، صفحات ۵-۲۳
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مسئولیتپذیری مبتنی بر نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و کیفیت تجارب یادگیری دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف این پژوهش، اثربخشی آموزش مسئولیتپذیری مبتنی بر نظریه انتخاب بر پایستگی تحصیلی و کیفیت تجارب یادگیری دانشآموزان مقطع متوسطه دوم رشته تجربی بود.
روش:
روش پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع مطالعات شبهآزمایشی (پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل) است. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه منطقه 2 شهر کرج است که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودهاند. از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جای گماری شدند و گروه آزمایش تحت آموزش بستهی مسئولیتپذیری قرار گرفتند، درحالیکه گروه کنترل آموزش خاصی دریافت نکردند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی پایستگی تحصیلی Martin and Marsh (2008)، پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری Newman (1990) و بسته آموزش مسئولیتپذیری مبتنی بر نظریه انتخاب گراوند و همکاران بوده است. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش بستهی مسئولیتپذیری قرار گرفتند ولی گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند؛ و دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 26 و به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدهاند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل ازنظر پایستگی تحصیلی و کیفیت تجارب یادگیری دانشآموزان مقطع متوسطه دوم رشته تجربی تفاوت معناداری وجود دارد؛ یعنی آموزش مسئولیتپذیری مبتنی بر نظریه انتخاب باعث افزایش پایستگی تحصیلی (743/24 و 001/0=p) و کیفیت تجارب یادگیری (415/44 و 001/0 =p) میشود.
نتیجهگیری:
باتوجهبه یافتهها نتیجهگیری میشود که بستهی آموزش مسئولیتپذیری میتواند تلویحات آموزشی و کاربردی برای دانشآموزان در افزایش پایستگی تحصیلی و کیفیت تجارب یادگیری شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایستگی تحصیلی،کیفیت تجارب یادگیری،مسئولیتپذیری،نظریه انتخاب،
عنوان انگلیسی
The Efficacy of Responsibility-Based Training Grounded in Choice Theory on the Academic Perseverance and the Quality of Learning Experiences of Students in the Experimental Field of Science
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
: The aim of this research was to the effectiveness of responsibility education based on choice theory on academic sustainability and the quality of learning experiences of secondary school students in the experimental field.
Methods
: The research method is of the type of applied objective and the type of quasi-experimental studies (pre-test-post-test with control group). The statistical population includes students in the second year of high school in the 2nd district of Karaj city, who studied in the academic year 2022-2023. Among them, 30 people were selected by the available sampling method and were placed in two experimental (15 people) and control (15 people) groups. The data collection tools were Martin and Marsh's academic sustainability questionnaire (2008), Newman's quality of learning experience questionnaire (1990), and the responsibility training package based on Ground Selection Theory. The experimental group was trained in the accountability package for 10 sessions, and the data were analyzed with SPSS version 26 software and multivariate covariance analysis.
Results
: The results showed a significant difference between the experimental and control groups regarding academic sustainability and the quality of learning experiences of the students of the second secondary level of the experimental field. Responsibility education based on choice theory increases academic persistence (p=0.001 and 24.743) and the quality of learning experiences (p=0.001 and 44.415).
Conclusion
: According to the findings, it is concluded that the responsibility training package can have educational and practical implications for students in increasing academic sustainability and the quality of learning experiences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پایستگی تحصیلی,کیفیت تجارب یادگیری,مسئولیتپذیری,نظریه انتخاب
نویسندگان مقاله
محمد گراوندنیا |
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران
اسماعیل سعدی پور |
استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران
حسن اسدزاده |
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
ٌصغرا ابراهیمی قوام |
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_204970_f9ae4647443cb3ff3f6e0d30059aec06.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات