این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش در نظام های آموزشی
، جلد ۱۸، شماره ۶۵، صفحات ۷۲-۸۶
عنوان فارسی
اثربخشی برنامه درسی مبتنی بر قصهگویی بر خلاقیت دانشآموزان دختر
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامههای درسی با بهرهگیری از قصهگویی بر خلاقیت دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی ناحیهی 2 زنجان انجام شده است.
روش:
روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی ناحیه 2 شهر زنجان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که تعداد 60 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند و بهتصادف، 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. برنامه درسی با بهرهگیری از قصهگویی شامل 15 فعالیت بود که در 15 جلسه 60 دقیقهای به دانشآموزان گروه آزمایش ارائه شد و دانشآموزان گروه کنترل برنامه درسی متداول را دریافت کردند. خلاقیت دانشآموزان با استفاده از (فرم تصویری A) آزمون خلاقیت Torrance (1974) اندازهگیری شد و درنهایت دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
یافتهها نشان داد تفاوت معناداری در نمرات پسآزمون مهارت خلاقیت و مؤلفههای آن (سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری) در دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد؛ نمرات این متغیر و مؤلفههای آن در گروه آزمایش بعد از آموزش برنامه درسی با بهرهگیری از قصهگویی افزایش یافته است. همچنین در هر یک از متغیرهای خلاقیت کل، ابتکار، بسط، سیالی و انعطافپذیری به ترتیب 61%، 32%، 52%، 43% و 48%، تغییرات با توجه به مداخله برنامه درسی با بهره@گیری از قصهگویی، قابل تبیین است.
نتیجهگیری:
بنابراین میتوان نتیجه گرفت آموزش برنامه درسی با بهرهگیری از قصهگویی با ایجاد قدرت تولید ایدهها و جوابهای فراوان، ایجاد توانایی لازم برای تغییر جهت فکری، ایجاد توانایی تولید ایدههای متنو و ایجاد توانایی توجه به جزئیات وابسته به یک ایده، مهارت خلاقیت را در دانشآموزان ابتدایی افزایش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ابتکار،انعطافپذیری،بسط،خلاقیت،سیالی،قصهگویی،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of the Curriculum based on Storytelling on the Creativity of Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
: The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of the curriculum using storytelling on the creativity of the third grade female students of the 2nd district of Zanjan.
Methods
: The method of the present research is applied research in terms of purpose and semi-experimental research in terms of data collection with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included third grade elementary school female students in the 2nd district of Zanjan city in the academic year of 2021-2022, and 60 students were selected as a sample using the multi-stage cluster sampling method, and by chance, 30 people were in the experimental group and 30 people were in the control group. The curriculum using storytelling included 15 activities that were presented to the students of the experimental group in 15 sessions of 60 minutes, and the students of the control group received the regular curriculum. Students' creativity was measured using Torrance's (1974) creativity test (image form A) and finally the data were analyzed using Multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Results
: The findings showed that there is a significant difference in the post-test scores of creativity skills and its components (fluidity, expansion, initiative and flexibility) in the two experimental and control groups; The scores of this variable and its components have increased in the experimental group after teaching the curriculum using storytelling. Also, in each of the variables (total creativity, innovation, expansion, fluidity and flexibility, respectively, 61%, 32%, 52%, 43% and 48%, changes according to the intervention of the curriculum using stories) As if, it can be explained.
Conclusion
: Therefore, it can be concluded that teaching the curriculum using storytelling creates the ability to generate many ideas and answers, creates the necessary ability to change the direction of thought, creates the ability to generate text ideas, and creates the ability to pay attention to details. depending on an idea, to increase creativity skills in primary school students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ابتکار,انعطافپذیری,بسط,خلاقیت,سیالی,قصهگویی
نویسندگان مقاله
فریده محمدی |
دانشجوی دکتریمدیریتآموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی ،زنجان، ایران
منیژه ذکریایی |
استادیار ،گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، ایران
رسول داودی |
دانشیار،گروه مدیریت آموزشی،واحد زنجان،دانشگاه آزاد اسلامی،زنجان،ایران
نشانی اینترنتی
https://www.jiera.ir/article_208616_45a736332a5ec1227d0e5ec09e0724cd.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات