این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۱
عنوان فارسی
بررسی الگوی پیشبینی علایم اضطراب اجتماعی بر پایه عامل سرشتی بازداری رفتاری و عوامل شناختی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، بررسی الگوی پیشبینی علایم اضطراب اجتماعی بر پایه مولفه تکاملی-سرشتی بازداری رفتاری و مولفههای شناختی بوده است. فرض بر این است که بازداری رفتاری به عنوان یکی از علل تاریخچهای نوعی و فردی علایم اضطراب اجتماعی، به همراه مولفههای فردی و شناختی مانند سوگیری در توجه و تعبیر رخدادهای اجتماعی، موجب بروز علایم اضطراب اجتماعی میشود.روشکار: در این پژوهش مقطعی، در سال 91-1390 تعداد 408 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاههای شهر تهران در این پژوهش شرکت کردند. این دانشجویان، پرسشنامههای بازداری رفتاری بزرگسالان، گذشتهنگر بازداری رفتاری، کانون توجه، پیامدهای رویدادهای منفی اجتماعی و اضطراب اجتماعی را تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل رگرسیون چندگانهی خطی گام به گام با کمک نرمافزارSPSS نسخهی 16 تحلیل شدند.یافتهها: تمامی متغیرها، به طور معنیداری با اضطراب اجتماعی همبستگی داشتند (05/0 P<). همچنین متغیرهای سرشتی و شناختی در بروز علایم اضطراب اجتماعی تاثیر معنیداری داشتند. در نهایت الگوی پیشبینی که در آن بازداری رفتاری به همراه عوامل شناختی موجب بروز علایم اضطراب اجتماعی میگردد، مورد تایید قرار گرفت.نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش میتوان از ابزارهای پژوهش به عنوان وسیلهای برای پیشبینی و در نهایت غربالگری افراد در معرض ابتلا به اضطراب اجتماعی بهره برد. همچنین با توجه به تاثیر عوامل شناختی در بروز علایم اضطراب اجتماعی، میتوان آموزشهای مبتنی بر شکلگیری باورها و دیدگاههای متناسب و منطقی را از سنین پایه شروع کرده و این آموزشها را در درمان نیز به کار برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب اجتماعی، بازداری، رفتار، شناخت،
عنوان انگلیسی
The study of predictive model of social anxiety, based on behavioral inhibition and cognitive factors
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The aim of this research was to study the predictive model of symptoms of social anxiety based on behavioral inhibition and cognitive factors. The research hypothesis is that behavioral inhibition, as a temperamental factor, along with cognitive factors lead to social anxiety symptoms. Materials and Methods: This is a cross-sectional study (2012-13). Number of 408 students were selected through random sampling. They completed the following questionnaires: Social Phobia Inventory (SPIN), Behavioral Inhibition Scales (AMBI and RMBI), Focus of Attention Questionnaire (FAQ), and Consequences of Negative Social Events Questionnaire (CNSEQ). Data were analyzed through multiple regression method by SPSS software version 16. Results: All of the variables were correlated with social anxiety significantly (P< 0.05). Behavioral inhibition and cognitive factors have a significant effect on the development social anxiety. Also, the predictive model that behavioral inhibition along with cognitive factors creates social anxiety is confirmed. Conclusion: These results may be used as a tool for screening and prediction of social anxiety in students. Also, according to the effect of cognitive factors on the development of social anxiety, we can train the children in cognitive skills in order to prevent social anxiety. In addition, we can use these skills in treatment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavior, Cognition, Inhibition, Social anxiety
نویسندگان مقاله
مهدی امیری | mahdi amiri
assistant professor of clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
الهام طاهری | elham taheri
ph.d. in clinical psychology, tehran psychiatric institute, iran university of medical sciences, tehran, iran
دکترای تخصصی روان شناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
پروانه محمدخانی | parvaneh mohammadkhani
ph.d. in clinical psychology, department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences tehran, iran
دکترای تخصصی روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
بهروز دولتشاهی | behrooz dolatshahi
ph.d. in clinical psychology, department of clinical psychology, university of social welfare and rehabilitation sciences tehran, iran
دکترای تخصصی روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_8220.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات