این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۵۲-۵۹

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام نوجوانان دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام (نمره‌ی کل و هفت مولفه‌ی آن) نوجوانان دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست انجام شد.روش‌کار: این پژوهش بالینی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه شاهد اجرا شد. جامعه‌ی آماری شامل تمام نوجوانان دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر مشهد بودند که از میان آن‌ها 30 نفر به شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون (15 نفر) و شاهد (15 نفر) جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات  از پرسش‌نامه‌ی تحمل ابهام احمدپور مبارکه استفاده شد. گروه آزمون در 12 جلسه‌ی 100 دقیقه‌ای، در برنامه‌ی آموزش مهارت مدیریت استرس شرکت کردند، در حالی که گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.یافته‌ها: آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام (نمره کل و پنج مولفه از هفت مولفه‌ی آن) نوجوانان دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست تاثیر مثبت و معنی‌دار داشته اما تاثیر این آموزش بر دو مولفه‌ی اجتناب از ابهام زیبایی‌شناختی و اجتناب از بی‌نظمی، از لحاظ آماری معنی‌دار نبوده است.نتیجه‌گیری: بنا بر نتایج این پژوهش به نظر می‌رسد آموزش گروهی مهارت مدیریت استرس بر تحمل ابهام نوجوانان دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش گروهی، مدیریت استرس، ابهام، نوجوانان دختر،

عنوان انگلیسی The influence of group stress management skills training on ambiguity tolerance of parentless or poorly parented adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study examines the Influence of group stress management skills training on ambiguity tolerance on parentless and poorly parented adolescent girls.  Materials and Methods: This clinical study is implemented by pretest, post-test design and a control group. Statistical community included all of the parentless and poorly parented adolescent girls that are under the support of Mashhad Welfare Organization. Among them, 30 girls were selected through multiphase cluster sampling. They were divided in two groups randomly: experimental group (15 girls) and control group (15 girls). We used Ahmadpour's Ambiguity Tolerance Questionnaire in order to collect the data. The experimental group attended in 12 sessions of stress management skills training that lasted 100 minutes; while the control group had no training program. The data were analyzed through covariance analysis by SPSS software.  Results: Our findings showed that group stress management skills training has a significant positive influence on ambiguity tolerance (total score and 5 subscales of 7 subscales) of parentless and poorly parented adolescent girls. The influence of training program on avoidance of aesthetic ambiguity and avoidance of anarchy wasn't statistically significant.  Conclusion: It seems that group stress management skills training has a significant influence on the ambiguity tolerance of parentless and poorly parented adolescent girls.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نوشین احمدیان | nooshin ahmadiyan
department of consultant, quchan branch, islamic azad university, quchan, iran
گروه مشاوره، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قوچان (Islamic azad university of ghoochan)

علی اکبر ثمری | aliakbar samari
department of clinical psychology, kashmar branch, islamic azad university, kashmar, iran
گروه روان شناسی بالینی، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر (Islamic azad university of kashmar)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8238.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات