این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۶۰-۶۵
عنوان فارسی
تعیین سهم سبکهای دلبستگی در پیشبینی میزان شادکامی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با توجه به این که روانشناسی مثبتنگر به ویژه به عنوان رویکرد تازهای در روانشناسی بر فهم و تشریح احساس ذهنی بهزیستی و همچنین پیشبینی دقیق عوامل موثر بر آن، تمرکز یافته است، مطالعهی حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای دلبستگی در پیشبینی میزان شادکامی دانشجویان صورت گرفت.روشکار: روش مطالعه، همبستگی و جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-1392 بودند که تعداد 357 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و پرسشنامههای شادکامی و سبکهای دلبستگی را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند.یافتهها: بین شادکامی با سبک دلبستگی ایمن، رابطهی مثبت و معنیدار (44/0=r، 001/0=P) و با سبک اجتنابی (25/0-=r، 01/0=P) و دوسوگرا (19/0-=r، 05/0=P) رابطهی منفی و معنیدار وجود دارد. از بین سبکهای سهگانهی دلبستگی، فقط سبک دلبستگی ایمن، قادر به پیشبینی میزان شادکامی دانشجویان مورد بررسی بود (001/0 =P ، 36/0=Beta). به گونهای که به ازای یک نمره افزایش در سبک دلبستگی ایمن میتوان پیشبینی کرد نمرهی شادکامی دانشجویان 36/0 افزایش مییابد.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از مطالعهی حاضر و نقش سبک دلبستگی ایمن در پیشبینی شادکامی، توجه به پیوند عاطفی ایمن و عمیق بین والد-کودک در دوران کودکی به جهت تاثیر در بزرگسالی، به والدین توصیه میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روانشناسی مثبتگرا، سبک دلبستگی، شادکامی،
عنوان انگلیسی
Assessment of proportion of attachment styles in prediction of college students’ happiness
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: According to the focus of positive psychology as a new approach in perception of mental wellbeing and prediction of effective factors, the present study aimed to assessment of proportion of attachment styles in prediction of college students' happiness. Materials and Methods: The statistical community of this correlative study concluded all of female students of Ferdowsi University of Mashhad in academic year of 2013-2014. Number of 357 participants according to Morgan formula selected via randomized method. They fulfilled the questionnaires of happiness and attachment styles. Data analyzed by descriptive statistics, Pearson coefficient and regression analysis. Results: The findings indicated that there was positive and significant relation between happiness and safe attachment style (P=0.001 and r=0.44) on the other hand there were negative and significant relations between happiness and avoidance and ambivalent attachment styles (P=0.01, r= -0.25 and P=0.05, r= -0.19 respectively). Also among 3 attachment styles, only safe attachment style can predict students happiness (P=0.001 and Beta=0.36) so one score increase in score of safe attachment style can predict 0.36 increase of happiness score. Conclusion: According to the importance of happiness and the role of safe attachment style in prediction of happiness, safe and deep parent-child emotional relationship in childhood is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attachment style, Happiness, Positive psychology
نویسندگان مقاله
زهرا مغنی زاده | zahra moghannizadeh
ma. in clinical psychology, faculty of psychology and educational sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
الهه هوشمند | elaheh houshmand
ph.d. in health services management, faculty member of health and management department, faculty of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، عضو هیئت علمی گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
جعفر طالبیان شریف | jafar talebian sharif
ph.d. in psychology, member of faculty of psychology and educational sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دکتری روان شناسی، عضو هیئت علمی دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_8239.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-329828.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات