این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، صفحات ۴۵۵-۴۶۴
عنوان فارسی
رابطه بین اضطراب و افسردگی با میانجیگری تفکر ارجاعی وکمالگرایی به روش معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در پژوهش حاضر رابطه بین اضطراب و افسردگی با میانجیگری تفکر ارجاعی و کمالگرایی مورد بررسی قرار گرفت.روشکار: در این مطالعه، 240 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانهای متوسطه دوم به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و با تکمیل پرسشنامه افسردگی بک (1996) و پرسشنامه اضطراب اسپیتزر و همکاران (2006) و پرسشنامه تفکرارجاعیاهرینگ و همکاران (2010) مقیاس کمالگرایی چند بعدی فلت و هویت (1991) در این پژوهش شرکت کردند. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد.یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که رابطه مستقیم اضطراب و افسردگی غیر معنیدار است. در مقابل، رابطه غیر مستقیم آنها با میانجیگری تفکر ارجاعی و ابعاد کمالگرایی در سطح 01/0 معنیدار بود. همچنین اثر تفکر ارجاعی بر افسردگی در سطح 01/0 معنیدار بود. از بین ابعاد کمالگرایی، کمالگرایی جامعهمدار و کمالگرایی دیگرمدار به صورت مثبت و در سطح معنیدار 01/0 و کمالگرایی خودمدار به صورت منفی در سطح معنیدار 01/0 بر افسردگی، اثر دارد.نتیجهگیری: یافتهها نشاندادند کمالگرایی دیگرمدار و جامعهمدار و تفکر ارجاعی رابطه بین اضطراب و افسرگی را میانجیگری میکند و در مجموع از طریق کنترل تفکر ارجاعی و اصلاح ابعاد ناسالم کمالگرایی به ابعاد سالم و کارآمد از تبدیل اختلال اضطراب به اختلال افسردگی میتوان جلوگیری کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب، افسردگی، تفکر، کمالگرایی،
عنوان انگلیسی
The relationship between the anxiety and depression with the mediation of referential thinking and perfectionism: Structural equation method
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study investigates the relationship between anxiety and the depression by the mediation of referential thinking and perfectionism. Materials and Methods: In this study, 240 female students in secondary high schools were selected through multi-stage sampling procedure. Participants completed the Beck Depression Inventory (1996) Anxiety scale Spitzer and colleagues (2006) and the referential thinking scale, Erring and colleagues (2010) multidimensional perfectionism scale Felt and Hewitt (1991). The collected data were analyzed using structural equation modeling. Results:The results showed that there is no significant direct relationship between anxiety and depression, instead, their indirect relationship with the mediation of referential thinking and dimensions of perfectionism at 0.01 was significant. Referential thinking also showed a significant effect on depression at 0.01. Among dimensions of perfectionism, social-oriented perfectionism and other-oriented perfectionism positively and at a significant level of 0.01 and self-oriented perfectionism negatively at a significant level of 0.01 affect depression. Conclusion: The results showed that other-oriented perfectionism and social-oriented perfectionism and referential thinking mediate the relationship between anxiety and the depression. In total, according to data, we can conclude that by controlling the referential thinking and modifying unhealthy dimensions of perfectionism into healthy and efficient ones, it can be prevented from converting depressive disorder into generalized anxiety disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety, Depression, Perfectionism, Thinking
نویسندگان مقاله
معصومه زارع برگ آبادی | masuomeh zare bargabadi
ma. in general psychology, department of general psychology, karaj branch, islamic azad university, karaj, iran
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرج (Islamic azad university of karaj)
صادق تقی لو | sadegh taghiloo
ph.d. in general psychology, assistant professor, department of general psychology, astara branch,islamic azad university, astara, iran
استادیار گروه روان شناسی عمومی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی آستارا (Islamic azad university of astara)
علیرضا کاکاوند | ali reza kakavand
ph.d. in general psychology, assistant professor, department of general psychology, qazvin branch, imam khomeini international university, qazvin, iran
استادیار گروه روان شناسی عمومی، قزوین، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_7977.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-329834.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات