این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، صفحات ۴۹۱-۴۹۹
عنوان فارسی
اثر بخشی گروهدرمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر درماندگی روانشناختی و افکارخودآیند منفی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اختلال طیف اوتیسم تاثیر شدیدی بر زندگی خانوادگی میگذارد. مادران کودک مبتلا به اوتیسم با چالشهای فراوانی روبرو هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر درماندگی روانشناختی و افکار خودآیند منفی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد.روشکار: روش پژوهش این مداخله بالینی، از نوع پیشآزمون –پسآزمون با گروه شاهد و یک دوره پیگیری یک ماهه بوده است. جامعه پژوهش شامل مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم مراجعهکننده به آموزشگاههای استثنائی زیر نظر بهزیستی بوده که یک مرکز مشخص شد و به صورت نمونهگیری در دسترس 30 نفر از مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). آزمودنی ها قبل و بعد مداخله و 1 ماه بعد در مرحله پیگیری به پرسشنامههای پژوهش شامل ابزار نشانگان مختصر درایگدس (2001) و پرسشنامههای افکار خودآیند هولون وکندال (1980) پاسخ دادهاند. گروه آزمون تحت درمان گروهی مبنی بر پذیرش و تعهد براساس بسته درمانی لیلیس و همکاران (2005) قرار گرفته و هیچ مداخلهای طی این مدت بر گروه شاهد صورت نگرفت. جهت تحلیل آماری از بستهی آماری برای علوم اجتماعی نسخه 22 استفاده شد.یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس اندازه های تکراری نشان داد که بین گروه آزمون و شاهد در نمرات متغیر درماندگی شناختی، فراوانی و باور به افکار خودآیند منفی مادران تفاوت معنیدار وجود دارد (05/0>P).نتیجهگیری: بنا بر نتایج برای کاهش درماندگی روانشناختی و افکارخودآیند منفی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم میتوان از این روش سود جست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال طیف اوتیسم، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، روانشناختی،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of Acceptance and Commitment Group Therapy on psychological distress and negative automatic thoughts in mothers of children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Autism spectrum disorder has tremendous effect on family life. Mothers of children with autism face a lot of challenges. The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of acceptance and commitment group therapy on psychological distress and negative automatic thoughts of mothers of children with autism spectrum disorder. Materials and Methods: Research method of this clinical trial is pretest-posttest with control group and a one-month follow-up period. The research population included all mothers of children with autism spectrum disorder who came to exceptional centers which are under supervision of welfare. Therefore, one center was identified and 30 mothers of children with autism spectrum disorder were selected through convenience sampling based on inclusion and exclusion criteria and were randomly assigned to experimental and control groups (each group had 15 members). The participants responded to research questionnaires including Deogatis's (2001) Brief Symptom Inventory and Hollon and Kendall's (1980) Automatic Thoughts Questionnaire before and after the intervention and one month later at follow-up stage. The test group was undergone acceptance and commitment group therapy based on Lylis et al. (2005) treatment package and no intervention took place on the control group during this period. For statistical analysis, statistical Package for Social Sciences version 22 was used. Results:Analysis of covariance of repeated measures showed that there is significant difference between experimental group and control group in mothers' scores of cognitive distress, frequency and belief to negative automatic thoughts (P< 0.05). Conclusion: According to the research findings, this method can be used to reduce psychological distress and negative automatic thoughts of mothers of children with autism spectrum disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سمیه حیدری | somayeh heidari
ms. in general psychology, department of psychology, isfahan khorasgan branch, islamic azad university, isfahan, iran
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
ایلناز سجادیان | ilnaz sajjadian
assistant professor, department of psychology, isfahan khorasgan branch, islamic azad university, isfahan, iran
استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
اندیشه حیدریان | andisheh heidarian
ms. in general psychology, department of psychology, isfahan khorasgan branch, islamic azad university, isfahan, iran
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_7886.html
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-329839.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات