این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی، صفحات ۵۰۵-۵۱۲

عنوان فارسی رابطه باورهای غیرمنطقی و کمال‌گرایی با اهمال‌کاری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه باورهای غیرمنطقی و کمال گرایی با اهمال کاری تحصیلی بود.روش‌کار: جامعه آماری این پژوهش توصیفی-همبستگی کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان‌های شهر شیراز در سال تحصیلی 94-93  بود که 300 نفر از آنها به روش نمونه‌گیری خوشه ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، آزمون باورهای غیرمنطقی اهواز (عبادی ومعتمدین، 1384)  و مقیاس کمال‌گرایی مثبت و منفی (تری شورت و همکاران 1995) بود. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و روش تحلیل رگرسیون با کمک نرم افزار  SPSSاستفاده شد.یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نشان داد که باورغیرمنطقی درماندگی در برابر تغییر قادر به پیش‌بینی اهمال کاری تحصیلی به طور مثبت و معنی‌دار و توقع تایید از دیگران به طور منفی و معنی‌دار قادر به پیش‌بینی اهمال کاری تحصیلی می باشند اما باورهای غیر منطقی اجتناب از مشکل و بی‌مسئولیتی هیجانی قادر به پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی  نیستند. همچنین کمال‌گرایی مثبت قادر به پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی به طور منفی و معنی‌دار و کمال‌گرایی منفی قادر به پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی به طور مثبت و معنی‌دار می‌باشند.نتیجه‌گیری: بنا بر نتایج این پژوهش، باورهای غیرمنطقی و کمال‌گرایی قادر به پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی می‌باشند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال‌کاری تحصیلی، باورهای غیرمنطقی، کمال‌گرایی،

عنوان انگلیسی The relationship between irrational beliefs and perfectionism with academic procrastination
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The general objective of the present study was the relationship of irrational beliefs and perfectionism with academic procrastination. Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlational study included all female students of high schools in Shiraz in academic year 1393-1394. The number of 300 students was selected by multistage clustering sampling method. The measurement tools used in this study included academic procrastination scale (Solomon and Rothblum 1984), IBT-A test (Ebadi and Motamedian 1384) and positive –negative perfectionism scale (Terry Short et al 1995). For data analysis, the descriptive statistics and regression analysis were used with SPSS. Results:The results of simultaneous multiple regression analysis showed that irrational belief of helplessness for change can positively and negatively predict academic procrastination and demand for approval can negatively predict academic procrastination. Also positive perfectionism can negatively predict academic procrastination and negative perfectionism can positively predict academic procrastination.  Conclusion: According to the obtained results, the irrational beliefs and perfectionism can predict academic procrastination.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic procrastination, Irrational beliefs, Perfectionism

نویسندگان مقاله لیلا ندافی | leila naddafi
postgraduate student of school counseling, department of counseling, marvdasht branch, islamic azad universty, marvdasht,
دانشجوی کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)

مریم کورش نیا | maryam kouroshnia
assistant professor, department of psychology, marvdasht branch, islamic azad university, marvdasht, iran
استادیار گروه روان شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8256.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-329841.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات