این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۸، شماره ویژه نامه سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی، صفحات ۵۳۷-۵۴۱

عنوان فارسی نقش حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی معلمان زن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بهزیستی روان‌شناختی همواره در محیط‌های شغلی و علمی مورد توجه روان‌شناسان بوده است. معلمی یکی از مشاغل مهمی است که پیامدهای جدی جسمانی و روانی ایجاد می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به تعیین نقش حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی معلمان زن پرداخته است.روش‌کار: پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است، جامعه‌ی آماری شامل کلیه معلمان زن مقطع متوسطه نواحی سه گانه شهر کرمانشاه در سال 95-1394 بود که 200 نفر به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از فرم مشخصات جمعیت‌شناختی، پرسش‌نامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران، پرسش‌نامه بهزیستی روان‌شناختی ریف استفاده گردید. داده بر اساس ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 20 تحلیل شدند.یافته‌ها: تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک شده و بهزیستی روان‌شناختی معلمان زن، رابطه‌ی معنی‌داری وجود دارد. لذا حمایت اجتماعی ادراک شده توان پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی را به صورت معنی‌دار دارد.           نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پیشنهاد می‌گردد آموزش و شیوه‌های افزایش حمایت اجتماعی ادراک شده در تدوین برنامه‌های آموزش ضمن خدمت معلمان و داوطلبان مشاغل معلمی، مد نظر قرار گیرد و به اهمیت بهزیستی روان‌شناختی با توجه به نقش معلمان در تربیت و توسعه نیروی انسانی و انتقال دانش در آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای مهم  و تاثیرگذار در جامعه توجه گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روان‌شناختی، حمایت اجتماعی، معلمان،

عنوان انگلیسی The role of perceived social support in prediction of psychological wellbeing in female teachers
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Psychological wellbeing has been always considered by psychologists in working and scientific environments. Teaching is one of the important jobs that cause severe physical and psychological problems. According to the importance of the subject, the present study determined the role of perceived social support in prediction of psychological wellbeing in female teachers.  Materials and Methods: The present study was descriptive-correlational and its statistical population included all high school female teachers in 3 areas of Kermanshah city in 2015-2016. 200 subjects were selected as sample by cluster sampling method. To collect data, demographic information form, Zimet et al. perceived social support questionnaire and Ryff's psychological wellbeing questionnaire were used. The data obtained on the basis of Pearson correlation coefficient and Regression analysis was analyzed by SPSS-20 software. Results:The analysis of research data showed that there is a significant relationship between perceived social support and psychological wellbeing in female teachers. Thus, perceived social support can significantly predict psychological wellbeing. Conclusion: According to the obtained results, it is suggested to consider teaching and methods to increase perceived social support in developing in-service training courses of teachers, students of Farhangian University and volunteers of teaching. Also, the importance of psychological wellbeing must be considered as one of the important and effective factors in society according to the role of teachers and developing human resources and transferring knowledge in education system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social support, Psychological well-being, Teachers

نویسندگان مقاله فریبا مرزبانی | fariba marzbani
ms. in clinical psychology, department of psychology and counseling, faculty of literature and human sciences, kermanshah, branch, islamic azad university, kermanshah, iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)

نبی بستان | nabi bostan
null
استادیار گروه روان شناسی و مشاوره،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_8387.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-329846.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات