این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۶۹-۶۲۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی بازی درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی بر علایم اختلال آسیب دیدگی تحولی در کودکان ۳ تا ۹ سال
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر کارایی بازی‌درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی را در اختلال آسیب‌دیدگی تحولی مورد بررسی قرار داده‌ایم. روش‌کار: در این پژوهش نیمه‌آزمایشی با گروه شاهد در سال 1388، چهارده بیمار مراجعه‌کننده به درمانگاه روان‌پزشکی اطفال بیمارستان ابن‌سینا و دکتر شیخ مشهد که بر اساس معیارهای وندرکولک مبتلا به اختلال آسیب‌دیدگی تحولی تشخیص داده شده بودند، به طور تصادفی به دو گروه شاهد و آزمون تقسیم شدند. مادران کودکان، آزمون‌های یول جهت سنجش تنش کودکان و فرم کوتاه پرسش‌نامه‌ی تنش والدین را جهت بررسی تنش والدین پاسخ گفتند. جهت گروه آزمون 10 جلسه‌ی هفتگی 5/1 ساعته بازی‌درمانی تحولی مبتنی بر دلبستگی انجام گردید. در پایان جلسات، والدین هر دو گروه مجددا آزمون‌ها را تکمیل کردند. یافته‌ها با کمک آزمون‌های آماری مجذور خی و تی تفسیر شدند. یافته‌ها: تفاوتی بین دو گروه در متغیرهای جنس، سن و سطح تحصیلات کودکان و سن و سطح تحصیلات مادران وجود نداشت (05/0P، 01/0=P و 01/0=P). تغییر معنی‌دار در نمره‌ی کلی پرسش‌نامه‌ی تنش والدین و مقیاس‌های پریشانی والد و اختلال عملکرد در ارتباط کودک‌والد در طی درمان در گروه آزمون دیده شد (05/0>P) که در گروه شاهد تغییر معنی‌دار مشاهده نشد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال آسیب دیدگی تحولی، دلبستگی، روان درمانی،

عنوان انگلیسی The efficacy of developmental attachment-based play therapy on developmental trauma disorder symptoms in children from 3 to 9 years old
چکیده انگلیسی مقاله In the present study we examined the effect of developmental attachment-based play therapy (ADAPT) on developmental traumatic disorder (DTD). Materials and Methods: This research was a semi experimental control study which was performed in Mashhad city, north east of Iran in 2009. Fourteen patients referred to child psychiatry clinic of Ibn-e-Sina and Dr. Sheikh hospitals, who were diagnosed as having DTD based on Vander Kolk criteria by a child psychiatrist, were divided in to 2 groups of intervention and control. Mothers were asked to complete Yule scale and Parenting Stress Index-short form (PSI-SF) to determine child′s and parent′s stress level, respectively. Ten weekly sessions of ADAPT were conducted for intervention groups, each session lasted 1.5 hours. After last session all mothers completed questionnaires for the second time. Data was analyzed by chi square and t test.  Results: There were no significant differences in the variables of age, sex and level of education of children and age and level of education of mothers between 2 groups (P>0.05). There were significant differences in scores of Yule scale, PSI-SF and parental distress (one of PSI-SF sub scales) between 2 groups after intervention (P< 0.001, P=0.01 and P=0.01 respectively). After intervention, significant differences were seen in the scores of PSI-SF, parental distress and parent-child dysfunctional interaction in the intervention group (P< 0.05) which was not seen in control group (P>0.05).  Conclusion: Attachment based developmental play therapy reduces perceived stress in children and their mothers.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment, Developmental traumatic disorder, Psychotherapy

نویسندگان مقاله امیر رضایی اردانی | amir rezaei
استادیار گروه روان پزشکی، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_1044.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/102/article-102-329856.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات