این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۳۲، شماره ۸، صفحات ۸۱۶۰-۸۱۷۲

عنوان فارسی نقش میانجی انتقاد از خود در رابطه بین ترس از ارزیابی منفی و خودمهربانی با اضطراب اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اضطراب اجتماعی با اضطراب معین، ناکارآمدی شناختی و هیجانی در موقعیت‌های اجتماعی مشخص می‌شود و می‌تواند به رفتار اجتناب اجتماعی منجر شود. هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی انتقاد از خود در رابطه بین ترس از ارزیابی منفی و خودمهربانی با اضطراب اجتماعی دانشجویان علوم پزشکی یزد بود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی است که به شیوه معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه دانشجویان پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال تحصیلی 1400-1401 بود. حجم نمونه 250 نفر تعیین و با روش نمونه‌گیری داوطلبانه انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اضطراب اجتماعی جرابک (1996)، ترس از ارزیابی منفی لری (1983)، فرم کوتاه شفقت به خود ریس و همکاران (2011) و خودانتقادی تامپسون و زاروف (2004) بود که به صورت برخط منتشر شد. در نهایت داده‌های 227 دانشجو به روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری و با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای SPSS version 16 و Amos24 تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که اثر مستقیم ترس از ارزیابی منفی و انتقاد از خود بر اضطراب اجتماعی معنی‌دار (۰/001>P)؛ اثر مستقیم خودمهربانی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان غیرمعنی‌دار (۰/05<P) و اثر مستقیم ترس از ارزیابی منفی و خودمهربانی بر انتقاد از خود نیز معنی‌دار بوده است (۰/001>P). هم‌چنین نتایج بوت‌استراپ نیز نشان داد که اثر ترس از ارزیابی منفی و خودمهربانی به اضطراب اجتماعی از طریق انتقاد از خود معنی‌دار بوده است (۰/001>P).
نتیجه‌گیری: ترس از ارزیابی منفی به‌طور قابل‌توجهی بر اضطراب اجتماعی تأثیر می گذارد و نقش واسطه‌ای خودانتقادی را در این رابطه برجسته می‌کند.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود ارزیابی، ترس، شفقت به خود، اضطراب، دانشجویان

عنوان انگلیسی Mediating Role of Self-Criticism in the Relationship between Fear of Negative Evaluation and Self-Compassion with Social Anxiety in Yazd Medical Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Social anxiety is characterized by marked anxiety, cognitive and emotional dysfunction in social situations and can lead to social avoidance behavior. The purpose of this study was to investigate the mediating role of self-criticism in the relationship between the fear of negative evaluation and self-compassion with social anxiety in Yazd medical students.
Methods: A correlational research study was conducted using structural equation modeling. The statistical population of the research consisted of all students of medicine, pharmacy and dentistry of Shahid Sadougi University of Medical Sciences in Yazd in the academic year of 2021-2022. The sample size of 250 people was determined; sampling was done by voluntary sampling method. Research instruments included social anxiety scale (Jarabek, 1996), fear of negative evaluation (Leary, 1983), short form of self-compassion (Rees et al., 2011) and self-criticism (Thompson and Zaroff, 2004), which were published online. Finally, the data of 227 students were analyzed by Pearson correlation and structural equation model using SPSS16 and Amos24 software.
Results: The results showed that the direct effect of fear of negative evaluation and self-criticism on social anxiety was significant (P<0.001) the direct effect of self-compassion on students' social anxiety was insignificant (P<0.05) and the direct effect of fear of negative evaluation and self-compassion on self-criticism was also significant (P<0.001). Similarly, the bootstrap results showed that the effect of fear of negative evaluation and self-compassion on social anxiety through self-criticism was significant (P<0.001).
Conclusion: Fear of negative evaluation significantly influences social anxiety, highlighting self-criticism's mediating role in this relationship.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Assessment, Fear, Self-Compassion, Anxiety, Students.

نویسندگان مقاله مهدی شمالی احمدآبادی | Mehdi Shomali Ahmadabadi
Education Department, Ardakan, Yazd, Iran.
دکتری روانشناسی، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، یزد، ایران.

محسن ذبیحی | Mohsen Zabihi
Department of Toxicology & Pharmacology, Faculty of Pharmacy, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
گروه سم شناسی و داروشناسی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

علی خدارحمی | Ali Khodarahmi
Department of Pharmacology, Faculty of Pharmacy, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
گروه فارماکولوژی، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

عاطفه برخورداری احمدآبادی | Atefeh Barkhordari Ahmadabadi
Azad University, Isfahan Branch (Khorasgan), Isfahan, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5358-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات