این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۸
عنوان فارسی
ساختار عاملی پرسشنامه بهزیستی ذهنی در نوجوانان شهر قم
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس بهزیستی ذهنی در دانشآموزان بود. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. بدین منظور تعداد 400 نفر (200 پسر و 200 دختر) از دانشآموزان مدارس متوسطه شهر قم به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به ابزارهای بهزیستی ذهنی و شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی، ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج: یافتههای تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس از چهار عامل تشکیل شده است. علاوه بر آن نتایج همبستگی پیرسون نشان داد، بهزیستی ذهنی با شادکامی (27/0r=)، نمره انضباط (11/0r=) و پیشرفت تحصیلی (28/0r=) رابطه مثبت و معنیداری در سطح 01/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهزیستی ذهنی، روایی، ساختار عاملی، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
The Factorial Structure of Subjective Well-Being Questionnaire in Adolescent of Qom City
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: The present research aimed to study the psychometric characteristics of a subjective well-being questionnaire among high school students. Materials and Methods: This was a descriptive correlational study. A total of 400 high school students (200 boys and 200 girls) in the City of Ghom, Iran were selected by multistage cluster sampling. Data were collected using the Oxford subjective well-being and happiness inventory questionnaire. Factor analysis and Cronbach's alpha coefficient and the Pearson correlation test were used to analyze the data. Results: Factor analysis showed that the scale was saturated with four factors. In addition, Pearson correlation test indicated that subjective well-being was positively associated (p < 0.01) with happiness (r=0.27), discipline (r=0.11) and academic achievement (r=0.28). Also the reliability of the subjective well-being questionnaire using Cronbach's alpha was found to be 0.87 for the total scale and 0.69, 0.85, 0.73 and 0.78 for the subscales school connectedness, joy of learning, educational purpose and academic efficacy, respectively; these findings indicate that the tool used was quite good and reliable. Conclusions: Based on the findings is concluded that the Persian version of the subjective well-being questionnaire is an acceptable tool to determine the psychometric characteristics of high school students and can be used as a valid instrument in psychological research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
افضل اکبری بلوطبنگان | afzal akbaribalootbangan
ph.d. student, department of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
محمود نجفی | mahmood najafi
ph.d. assistant professor, department of clinical psychology, semnan university, semnan, iran
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
جلال بابایی | jalal babaee
m.a. student, department of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-371&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
public_health|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات