این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و مبانی حقوق اسلامی، جلد ۵۷، شماره ۱، صفحات ۲۰۱-۲۱۸

عنوان فارسی مبانی فقهی و تاریخی دار الموادعه: بازنگری در روابط دولت اسلامی با ملل غیر مسلمان
چکیده فارسی مقاله به‌رغم نظریه فقهی تقسیم جهان به دارالحرب و‌دار الاسلام، بررسی مبانی حقوق بشر اسلامی و منابع تاریخی نشان می‌دهد منطقه‌ سومی هم وجود دارد که می‌توان آن را «دارالموادعه» خواند. به تعریفی دارالموادعه به سرزمین یا کشوری گفته می‌شود که مردم آن، با دولت اسلامی (دار الاسلام) قرارداد متارکه موقت جنگ برقرار کرده و طرفین به آن متعهد بوده باشند. در حقیقت اسلام ملل غیر‌مسلمانی را که با مسلمانان معاهده یا پیمانی بر اساس شرایط موردتوافق طرفین قرارداد بسته‌اند، به‌طور محدود و مشروط به رسمیت می‌شناسد و بر نظام اسلامی واجب است تا از آن‌ها حمایت کند. در پژوهش حاضر بر آنیم تا بر اساس روش تاریخی-تحلیلی و با استناد به قرآن و متون فقهی اهل سنت و شیعه و نیز منابع تاریخی، ضمن بررسی دارالموادعه و ویژگی‌های مربوط به آن ازجمله شرایط انعقاد موادعه و زمان و چگونگی آن به این مسئله بپردازیم که تا چه میزان نظریه تقسیم جهان به دارالحرب و دارالاسلام با اصول و مبانی قرآنی، فقهی و تاریخی سازگاری دارد. هدف از تحقیق پاسخ‌گویی به شبهاتی است که امروزه به‌ویژه شرق شناسان با استناد به تقسیم‌بندی یادشده می‌کوشند تا چنین وانمود کنند اسلام همه سرزمین‌های غیر اسلامی را منطقه جنگی می‌داند و تا انقیاد و سلطه بر آنان همواره در فکر تهاجم به آن‌هاست. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد نظریه برخی از فقهای متقدم در این خصوص نظریه‌ای ناقص و با مبانی تاریخی و فقهی سازگاری چندانی ندارد و می‌توان نظریه دیگری با عنوان دارالمعاهده را به آن دو حوزه افزود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امان،‌دار الاسلام،دارالحرب،دارالموادعه،فقهای اسلامی،مهادنه،

عنوان انگلیسی Jurisprudential and Historical Foundations of Dar Al-Muwāda’a A Reconsideration of the Islamic State’s Relations with Non-Muslim Nations
چکیده انگلیسی مقاله Despite the traditional Islamic theory of Dar al-Ḥarb and Dar al-Islam, a third region known as "Dar Al-Muwāda'a" was recognized by Islamic jurists, particularly Shafi'i and Shia scholars. Dar Al-Muwāda'a region is one where non-Muslim nations have entered into a treaty or agreement with Muslim states, resulting in a commitment to cooperation and coexistence. Despite the limited scope of this agreement, the Islamic system recognizes and supports such nations, as long as both parties adhere to their agreed-upon terms. This concept highlights Islam's willingness to coexist with other faiths, despite the traditional division of the world into Dar al-Ḥarb and Dar al-Islam. Islam obligates the Islamic system to support these nations under the agreement of Dar Al-Muwāda'a. This study will employ the historical-analytical method and refer to the Qur'an, Sunni, and Shia jurisprudence to investigate Dar Al-Muwāda'a and its defining characteristics. This research aims to shed light on the conditions, obligations, and mutual rights of nations under the agreement of Dar Al-Muwāda'a, and its implications for contemporary international relations. The objective of this study is to challenge the misconception that Islam views non-Muslim lands as perpetual war zones, seeking domination. Our findings reveal that this assertion does not align with historical and jurisprudential foundations. Our research offers an alternative theory, Dar Al-Muwāhad'a, which acknowledges the existence of nations that have agreed with the Islamic State to coexist and cooperate. This theory provides a more nuanced understanding of Islam's view of other faiths and the potential for peaceful relations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امان,‌دار الاسلام,دارالحرب,دارالموادعه,فقهای اسلامی,مهادنه

نویسندگان مقاله اصغر قائدان |
دانشیار، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jjfil.ut.ac.ir/article_99229_9fbc20d2bd8c2f4844750abf5e7a03ec.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات