این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۶، شماره ۱۴۶، صفحات ۱۱۸-۱۲۷

عنوان فارسی بررسی نتایج طرح تکریم ارباب رجوع همگام با طرح تحول سلامت در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری سال ۹۴
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از شاخص‌های سنجش کار آمدی و پیشرفت در بخش بهداشت و درمان رضایت ارباب رجوع از خدمات بیمارستان‌ها است که برای ارتقای آن، طرح تکریم ارباب رجوع پیشنهاد شده است. با توجه به اهمیت مشتری مداری در جهان امروز، درصدد برآمدیم تا میزان اجرای آن را در در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری همگام با اجرای طرح تحول سلامت در بخش‌های بستری در سال 1394 بررسی نماییم. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به روش مقطعی انجام گرفته و جامعه هدف آن، بیمارستان امام خمینی (ره) ساری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌باشد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای بود که توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران ارسال شده است و روایی آن توسط پژوهشگران نیز با آلفا کرونباخ نیز انجام و مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش 2800نفر و نمونه 328 نفر است که به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها با شاخص گرایش مرکزی (میانگین، فراوانی و درصد) با استفاده از نرم افزار SPSS 20 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در بخش خدمات بیمارستانی در مجموع رضایتمندی 83/43 درصد (005/0p<)، در بخش خدمات پرستاری 46/53 درصد و در بخش پزشکی 15/68 درصد رضایت کامل وجود دارد. استنتاج: اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران، همگام با اجرای طرح تحول سلامت با موفقیت همراه بوده است. با استقرار برنامه تحول در نظام ارتقاء سلامت، اجرای کامل طرح هتلینگ بیمارستانی به عنوان موارد مهم در طرح تکریم ارباب رجوع و ایجاد نظارت و بازرسی مداوم و منظم برای بیمارستان شاهد توفیق در اجرای این طرح خواهیم بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرح تکریم ارباب رجوع، ارباب رجوع، بیمارستان

عنوان انگلیسی Outcomes of Honoring the Client Project alongside Health Development Project in Sari Imam Khomeini Hospital, Iran 2015
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: One of the indices that assess the efficacy and progress of health sector is the clients’ satisfaction with hospital services. To promote this index, Honoring the Client project was proposed in Iran. Client-orientation is of great importance in today’s world, so, we have decided to evaluate this project in Sari Imam Khomeini Hospital (hospitalization wards) along with Health Development Program in 2015. Materials and methods: A cross-sectional study was done in Sari Imam Khomeini Hospital, affiliated with Mazandaran University of Medical Sciences. The study population consisted of 2800 and a sample of 328 subjects were randomly selected. A questionnaire was designed by the University and its validity was verified by researchers using alpha-Cronbach. Data analysis was done by measures of central tendncy in SPSS V.20. Results: The satisfaction rate from hospital services, nursing services, and medical cares were (p< 0.005( 43.83%, 53.46%, and 68.15%, respectively. Conclusion: Implementation of the Honoring the Client Project was successful in Sari Imam Khomeini Hospital. This project would be more fruitful if performed alongside Health Development Program, the Hoteling Project and regular monitoring of the hospitals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله client appreciation project, client, hospital

نویسندگان مقاله میثاق شفیع زاد | misagh shafizad
assistant professor, department of neurosurgery, faculty of medicine, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
استادیار، گروه جراحی مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

رضا نجفی کوتنایی | reza najafi kotanai
general practitioner, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

مریم حسن نژاد رسکتی | maryam hasannezhad reskati
phd student in psychology educativ, islamic azad university, sari branch, sari, iran
ساری بیمارستان امام خمینی ره ،کمیته اخلاق در پژوهش
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان امام خمینی تهران

محمد اخوان | mohammad akhavan
msc student in government mannagment, islamic azad university, sari branch, sari, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد ارشدمدیریت سیستم های اطلاعاتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)

طیبه یوسفی لفورکی | tayyebe yousefi laforaki
msc in mannagment information system, mazandaran university of medical scince, sari, iran
کارشناسی ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5029-434&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-330094.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات