این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۶، شماره ۱۴۶، صفحات ۲۲۱-۲۳۱

عنوان فارسی بررسی اثر تحریکات الکتریکی مغز بر میزان یادگیری و مهارت حرکتی در افراد سالمند سالم: مروری نظام مند
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: افزایش سن با تغییرات مغزی و کسب مهارت حرکتی همراه است که توانایی عملکردی افراد سالمند را محدود می‌نماید. یکی از روش‌های درمانی طی چند سال اخیر، استفاده از تحریکات الکتریکی مغز می‌باشد. هدف از مطالعه حاضر، مروری سیستماتیک بر بررسی مطالعاتی است که ثر تحریکات الکتریکی مغز را بر میزان یادگیری و مهارت حرکتی افراد سالمند و سالم مورد ارزیابی قرار داده‌اند. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری سیستماتیک در فاصله زمانی 1995-2016 از بانک‌های اطلاعاتی Ovid, CINAHL, Google scholar PEDro, Cochrane library, PubMed, Science Direct جستجو به عمل آمد. در این فرایند، مطالعاتی که اثر تحریکات الکتریکی مغز در مناطق مختلف مغزی را بر روی پارامترهای یادگیری و مهارت حرکتی افراد سالمند مورد بررسی قرار داده بودند، وارد مطالعه شدند. جهت بررسی کیفیت مقالات وارد شده از مقیاس PEDro استفاده گردید. یافته‌ها: از بین 97 مطالعه، هفت مقاله که دارای معیارهای ورود بودند، انتخاب شدند. تفاوت‌های زیادی میان مقالات از نظر متدولوژی، شاخص‌های اصلی مورد ارزیابی، تعداد نمونه، روش اجرا و غیره مشاهده گردید. مرور مطالعات نشان داد که استفاده از تحریکات الکتریکی در نواحی حرکتی اولیه و مخچه، اثرات معنی‌داری بر بهبود یادگیری و مهارت حرکتی افراد سالمند دارد. هم‌چنین استفاده از این مداخله در نواحی پره فرونتال، پاریئتال و تمپوروپاریئتال اثرات معنی‌دار، طولانی مدت و مشهودی بر شناخت و حافظه‌کاری افراد سالمند دارد. استنتاج: به نظر می‌رسد که استفاده از تحریکات الکتریکی در نواحی مختلف مغزی به عنوان یک تکنیک مفید و موثر جهت حفظ ظرفیت یادگیری و جلوگیری از اختلالات یادگیری در افراد سالمند محسوب می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی 1. Zimmerman M, Nitsch M, Giraux P, Gerloff C, Cohen LG, Hummel FC. Neuroenhancement of the Aging Brain: Restoring Skill Acquisition in Old Subjecte. Ann Neurol 2013; 73(1): 10-15. 2. Seidler RD, Bernard JA, Burutolu TB, Fling BW, Gordon MT, Gwin JT, et al. Motor control and aging: links to age-related brain structural, functional, and biochemical effects. Neurosci Biobehav Rev 2010; 34(5): 721-733. 3. Nitsche MA, Schauenburg A, Lang N, Liebetanz D, Exner C, Paulus W, et al. Facilitation of implicit motor learning by weak transcranial direct current stimulation of the primary motor cortex in the human. J Cogn Neurosci 2003; 15(4): 619-626. 4. Ehsani F, Abdollahi I, Mohseni-Bandpei MA. A Comparative Study on middle age and older adult’s implicit learning in serial reaction time task. PTJ 2012; 2(1): 9-16 (Persian). 5. Ehsani F, Abdollahi I, Mohseni Bandpei MA. Comparing young and elderly serial reaction time task performance on repeated and random conditions. Salmand 2012; 7(2): 68-74 (Persian). 6. Ehsani F, Abdollahi I, Mohseni-Bandpei MA. The study of explicit knowledge effects on implicit motor learning in older adults. J Rehab 2012; 13(2): 56-63 (Persian). 7. Ehsani F, Abdollahi I, Mohseni Bandpei MA, Zahiri N, Jaberzadeh Sh. Motor learning and movement performance: older versus younger adults. Basic Clin Neurosci 2015; 6(4): 231-238. 8. Burke SN, Barnes CA. Neural plasticity in the ageing brain. Nat Rev Neurosci 2006; 7(1): 30-40. 9. Berardelli A, Inghilleri M, Rothwell JC, Romeo S, Curra A, Gilio F, et al. Facilitation of muscle evoked responses after repetitive cortical stimulation in man. Exp Brain Res 1998; 122(1): 79-84. 10. Ehsani F, Bakhtiary A, Jaberzadeh S, Talimkhani A, Hajihasani A. Differential effects of primary motor cortex and cerebellar transcranial direct current stimulation on motor learning in healthy individuals: A randomized double-blind sham-controlled study. Neurosci Res 2016; 112: 10-19. 11. Kuo MF, Paulus W, Nitsche MA. Therapeutic effects of non-invasive brain stimulation with direct currents (tDCS) in neuropsychiatric diseases. Neuroimage 2014; 85 Pt 3: 948-960. 12. Jeffery DT, Norton JA, Roy FD, Gorassini MA. Effects of trans cranial direct current stimulation on the excitability of the leg motor cortex. Exp Brain Res 2007; 182(2): 281-287. 13. Stagg CJ, Jayaram G, Pastor D, Kincses ZT, Matthews PM, Johansen-Berg H. Polarity and timing-dependent effects of trans cranial direct current stimulation in explicit motor learning. Neuropsychologia 2011; 49(5): 800-804. 14. Reis J, Schambra HM, Cohen LG, Buch ER, Fritsch B, Zarahn E, et al. Noninvasive cortical stimu- lation enhances motor skill acquisition over multiple days through an effect on consolidation. Proc Natl Acad Sci USA 2009; 106(5): 1590-1595. 15. Hummel FC, Heise K, Celnik P, Floel A, Gerioff C, Cohen LG. Facilitating skilled right hand motor function in older subjects by anodal polarization over the left primary motor cortex. Neurobiol Aging 2009; 31(12): 2160-2168. 16. Nitsche MA, Cohen LG, Wassermann EM, Priori A, Lang M, Antal A, et al. Trans cranial direct current stimulation: state of the art 2008. Brain Stimul 2008; 1(3): 206-223. 17. Jones KT, Stephens JA, Alam M, Bikson M, Berryhill ME. Longitudinal Neurostimulation in Older Adults Improves Working Memory. PLoS One 2015; 10: eD121904. 18. Flöela A, Suttorpd W, Kohld O, Kürtend J, Lohmannd H, Breitensteind C, et al. Non-invasive brain stimulation improves object-location learning in the elderly. Neurol Aging 2012; 33(8): 1682-1689. 19. Goodwill AM, Reynolds J, Daly RM, Kidgell DJ. Formation of cortical plasticity in older adults following tDCS and motor training. Front Aging Neurosci 2013; 5: 87. 20. Harty S, Robertson IH, Miniussi C, Sheehy OC, Devine CA, McCreery S, et al. Transcranial Direct Current Stimulation over Right Dorsolateral Prefrontal Cortex Enhances Error Awareness in Older Age. J Neurosci 2014; 34(10): 3646-3652. 21. Hardwick RM, Celnik PA. Cerebellar direct current stimulation enhances motor learning in older adults. Neurobiol Aging 2014; 35(10): 2217-2221.
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and purpose: Aging is associated with brain changes and reduction in motor skill acquisi­tion that can limit its functional capacity. One of the effective interventions is using transcranial direct current stimulation (tDCS). The aim of this systematic review was to assess the effect of tDCS on learning and motor skill in healthy older adults. Materials and methods: A literature search for the period of 1995-2016 was performed using PubMed, Google scholar, Science Direct, OVID, PEDro, Cochrane library, and CINAHL databases. Studies investigating the effect of tDCS in different regions of cortex on learning and motor skill parameters in healthy older adults were included. The PEDro quality scale was used to investigate the studies included. Results: According to the inclusion criteria of the study, seven articles were selected from 97 relevant articles. There were considerable differences among the studies in terms of methodology, outcome measures, sample size, procedure, etc. The results indicated that using tDCS on primary motor cortex and cerebellum regions could significantly improve motor learning and motor skill in older adults. In addition, tDCS in prefrontal, parietal and temporoparietal regions had significant, strong and long-term effects on cognition and working memory in older adults. Conclusion: It seems that administration of tDCS in different regions of brain as a boosting technique can enhance motor learning, motor skill, and working memory capacity in healthy older adults. This method can control aging learning deficits.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محدثه حافظ یوسفی | mohaddeseh hafez yosefi
msc student in physiotherapy, student research committee, semnan university of medical sciences, semnan, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیوتراپی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

زهرا یاجدی | zahra yagedi
bsc student in physiotherapy, student research committee, semnan university of medical sciences, semnan, iran
دانشجوی کارشناسی فیزیوتراپی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

زهرا احمدی زاده | zahra ahmadizadeh
msc in occupational therapy, neuromuscular rehabilitation research center, semnan university of medical sciences, semnan, iran
کارشناسی ارشد کاردرمانی، مرکز تحقیقات توانخبشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)

فاطمه احسانی | fatemeh ehsani
assistant professor, department of physiotherapy, neuromuscular rehabilitation research center, semnan university of medical sciences, semnan, iran
سمنان مرکز تحقیقات توانبخشی عصبی عضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-29-481&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-330098.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیوتراپی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات