این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۵۱-۶۴
عنوان فارسی
اولویت مؤلفههای استفاده از اینترنت برای توسعه ورزش دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: ورزش یکی از عوامل موثر بر سلامت است و رسانههای نوین همچون اینترنت بر شکل دهی رفتار و نگرش افراد پیرامون ورزش، موثر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اولویت مولفههای استفاده از اینترنت برای توسعه ورزش دانشگاهی انجام شده است. روش کار: برای بررسی اولویتبندی مؤلفههای تأثیرگذار اینترنت در توسعه ورزش دانشگاهی میان دانشگاهیان، 500 نفر از دانشگاهیان با نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای خوشهای انتخاب شدند. پرسشنامه تأثیر فضای مجازی بر توسعه ورزش دانشگاهی با 23 سئوال در طیف لیکرت 5 درجهای طراحی شد. آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 89/0 است. نتایج: نتایج آزمون فریدمن نشان داد که ادعای یکسان بودن رتبه (اولویت) عوامل میان دانشگاهیان پذیرفته نمیباشد. میان دانشجویان و کارکنان دانشگاه عامل شبکه ارتباطی به ترتیب با میانگین رتبهای 56/3 و 46/3 در رتبه اول و میان اعضای هیأت علمی عامل اطلاع رسانی با میانگین رتبهای 64/3 در رتبه اول قرار داشت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که امتیاز کلی کاربرد فضای مجازی در ورزش دانشگاهی (776/9=F و در سطح 05/0>p) میان سه گروه دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی بطور معناداری متفاوت است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اینترنت ظرفیت توسعه ورزش دانشگاهی را دارد. اینترنت به واسطه جذابیتی که میان مخاطبان دانشگاهی دارد، بستر مناسبی را برای فرهنگ سازی توسعه ورزش دانشگاهی فراهم میآورد. لذا لازم است مدیران و برنامه ریزان ورزش دانشگاهی با اتخاذ راهبردهایی مناسب از بستر اینترنت برای توسعه ورزش دانشگاهی استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Prioritization of factors influencing use of the Internet to expand sports in a university environment
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Exercise is one of the major factors influencing health. Modern media such as the Internet can play an important role in shaping an individual's attitude towards physical exercise and behavior. This study aimed to identify priority of factors influencing use of the Internet to expand physical exercise in a university environment. Materials and Methods: A 23-item questionnaire (Cronbach's alpha = 0.98) was designed to test the effect of virtual environment on expanding physical exercise among the university staff, faculty and students (Likert scale; 1, fully disagree to 5, fully agree). A sample of 500 individuals were selected by cluster-sampling and completed the questionnaire. Results: The data showed that, based on the Friedman test, priority factors were not similar among the different categories of university audiences (p< 0/001). While among the students and the staff the communication network factor ranked first, with an average rank of 3.56 and 3.46, respectively, among the faculty members it was information that ranked first, with an average rank of 3.64. Further analysis of the data showed a statistically significant difference among the three groups of university audiences – students, faculty and staff – as regards the total score of cyberspace application in university sport (F= 9.776, p < 0.05). There was no difference between the two genders. (t=0.78, p< 0.5). Conclusion: The findings show that the Internet can be quite effective in expanding university sport. It can provide an appropriate tool or substrate for expanding physical exercise/sport due to its popularity among university audiences. Hence, it is essential that university sport managers and planners use this cyberspace substrate to expand university sport by adopting appropriate relevant strategies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کاملیا داوودزاده | kamelia davoodzadeh
m.a. student, department of physical education and sports science, ayatollah amoli branch, islamic azad university, amol, iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت اله آملی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
سمیه برجعلی | somayeh borjali
ph.d. educational psychology, virtual school, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دکتری روانشناسی آموزشی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
علی محمد صفانیا | ali mohammad safania
ph.d. associate professor, department of physical education, school of physical education, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran
دانشیار، گروه تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-361&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
public_health|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات