این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۸۵-۹۶

عنوان فارسی شناسایی نیازهای معنوی و مهارت های مرتبط با آن در دانشجویان رشته بهداشت عمومی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دانشجویان بهداشت عمومی جهت موفقیت در تحصیل و ارائه خدمت به افراد جامعه نیاز مبرم به آموزش معنویات و کسب مهارتهای مرتبط با آن دارند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی نیازهای معنوی و مهارتهای مرتبط با آن در دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گرفت. روش کار: این بررسی کیفی با استفاده از رویکرد آنالیز محتوا در سال 1393 انجام شد. از طریق نمونه گیری هدفمند دیدگاه­ها و نیازهای 15 دانشجوی رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بررسی شدند. معیارهای ورود شامل تمایل جهت شرکت در مطالعه، دانشجوی رشته بهداشت عمومی و توانایی صحبت کردن به شیوه روان و سلیس بود. داده ها از طریق مصاحبه‌ی فردی و گروهی عمیق نیمه ساختار، مشاهده و یاداشت برداری و بحث گروهی جمع آوری شدند. مصاحبه ها ضبط و تایپ شده و داده ها به روش آنالیز محتوا تجزیه و تحلیل گردید. معیارهای اعتبار، ثبات، تأیید و انتقال جهت صحت و استحکام داده استفاده شد. نتایج: از تجزیه و تحلیل داده ها 4 طبقه ی "تعامل فرد با وجود متعالی"، " تعامل فرد با محیط پیرامونش"، " تقویت ویژگی های فردی" و "بهبود تحصیلی" استخراج شد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که دانشجویان نیاز مبرمی به کسب مهارت­های معنوی و مهارت­های زندگی دارند. کسب این مهارت­ها فردی نبوده بلکه چند عاملی و مرتبط به سازمان­­های آموزش و پرورش، وزارت خانه ها، دانشگاه ها و خانواده ها می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازهای معنوی، دانشجویان، آنالیز محتوا، نیازهای آموزشی

عنوان انگلیسی Identification of spiritual needs and skills related to them among the students of public health
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: To succeed in study and deliver service to community, training spiritual and related skill is urgent need in public health students. The aim of study was to explore spiritual needs and related skills in public health students of Kurdistan University of medical sciences. Materials and Methods: This research was done through content analysis approach in Kurdistan university of medical science in 2015 year. Public health 15 students' needs and perspective investigated via purposeful sampling. Inclusion criteria were including willingness to participate in the study, public health students, and ability to speak fluently. Data was gathered using individual and group in-deep sim-structural interviews and field note. Interviews recorded, typed, and analyzed using content analysis method. credibility, dependability, confirmability and transferability were employed to rigor and trustworthy of data. Results: from Analysis of data were extracted 4 main categories: "individual interaction with superior existence", "individual's interaction with surrounding", "strengthen individual characteristics", and "improvement of study". Conclusion: the results of the study showed that acquiring of spiritual and life skills is an urgent need for students. Earning these skills not only is not an individual factor but also is multi-factorial and this is regarding to educational organizations, ministries, universities and families.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرزو فلاحی | arezoo falahi
ph.d. assistant professor, department of public health, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
استادیار، گروه بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

اسمعیل قهرمانی | esmaeil ghahremani
msc. environmental health research center, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
مربی، مرکز تحقیقات بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

پرستو فلاحی | parastoo falahi
msc. student, artificial intelligence instructor, college of technical - professional, sanandaj university of girly technical – professional, sanandaj, iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، مربی کامپیوتر، دانشکده فنی - حرفه ای دخترانه کردستان

یدالله زارع زاده | yadollah zarezadeh
ph.d. assistant professor, social determinants of health research center, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت


نشانی اینترنتی http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-360&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده public_health|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات