این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۴
عنوان فارسی
تاثیر مداخله آموزشی بر میزان مصرف شیر و لبنیات در دانش آموزان دختر بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: شیر و فرآورده های لبنی بیشتر از50% کلسیم مورد نیاز بدن را در رژیم غذایی روزانه تامین میکنند. به منظور ارتقای سلامت نوجوانان و پیشگیری از اثرات مخرب بیماری پوکی استخوان در بزرگسالی نیاز به اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش مصرف شیر در بین نوجوانان می باشد. لذا این پژوهش با بهره گیری از نظریه رفتار برنامه ریزی شده به طراحی و اجرای یک برنامه آموزشی به منظور ارتقای مصرف شیر و لبنیات در بین دانش آموزان کلاس هشتم شهرستان کامیاران پرداخته شده است. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1393 صورت گرفت 168 دانش آموز کلاس هشتم شرکت کردند که بر اساس نمونه گیری خوشهای، به صورت تصادفی از بین 6 مدرسه، 2 مدرسه انتخاب گردید که یک مدرسه به عنوان گروه مداخله و مدرسه دیگر به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. دانش آموزان گروه مداخله طی 4 جلسه آموزشی، یک پمفلت و پوستر مرتبط با موضوع را دریافت نمودند. سنجش ها شامل سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده، یادآمد 24 ساعته و بسامد دریافت شیر و لبنیات در طی 3 روز گذشته بود. کلیه شرکت کنندگان پرسشنامه ها را قبل از مداخله و 3 ماه بعد از مداخله تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار 18 SPSS و بر اساس آزمون های آماری کای دو، تی مستقل و تی زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج: میانگین نمره قصد رفتاری، نگرش ،کنترل رفتاری درک شده و هنجارهای انتزاعی پس از مداخله آموزشی در گروه آزمون به طور معنی داری افزایش یافت ) 001/0 p< ) .همچنین دریافت روزانه شیر و لبنیات 36/0 واحد در روز در گروه مداخله افزایش یافت( 001/0 p< ) . نتیجه گیری : با توجه به اثر بخشی و کم هزینه بودن این مداخله، به نظر میرسد گسترش این برنامه می تواند به افزایش مصرف شیر و لبنیات در دانش آموزان منجر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effect of an educational intervention based on the theory of planned behavior on milk and dairy products consumption by girl-pupils
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim : Milk and dairy products provide more than 50% of the calcium requirement in the daily diet of Iranians. In order to promote adolescents’ health and prevent the devastating effects of osteoporosis in adulthood, appropriate action should be taken to increase milk consumption among adolescents. The objective of this study was to increase milk and dairy products consumption among eighth-grade girl-pupils in Kamyaran City, Iran through designing and implementing an educational program based on the theory of planned behavior (TPB). Materials and Methods : This was a quasi-experimental study conducted in 2014, including a total of 168 eighth-grade girl-pupils from two (out of six) schools, one as the intervention and the other as the control group, selected randomly by cluster sampling. The intervention group received education in 4 sessions, the educational tools being a pamphlet and a poster. Data were collected on the TPB constructs, food intake (by 24-hour dietary recall), and frequency of milk and dairy product intakes during the previous 3 days. All the participants completed the questionnaires at the beginning and 3 months after the intervention. The data were analyzed using the SPSS-18 software, the statistical tests being chi-square, independent-t and paired t-tests. Results : The intervention brought about statistically significant increases in the mean scores of behavior intention, attitude, subjective norms, and perceived behavioral control (p< 0/001). In addition, an increase was observed in the frequency of milk and dairy product intake, which was 0.36 units per day initially (p< 0/001). Conclusion : Considering the effectiveness and low cost of this intervention, expanding this program can potentially lead to a rise in milk and dairy products consumption among the pupils.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
الهام قیسوندی | elham gheysvandi
msc. student, department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حسن افتخار اردبیلی | hassan eftekhar ardebili
md. professor, department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
کمال اعظم | kamal azam
ph.d. assistant professor, department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار، گروه اپیدمیواوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمدرضا وفا | mohammad reza vafa
ph.d. associate professor, school of public health, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار، گروه تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
مجتبی آزادبخت | mojtaba azadbakht
msc. student, department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
توحید بابازاده | tohid babazadeh
ph.d. student, department of health education and promotion, school of public health, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
شادی فتحی زاده | shadi fathizadeh
msc. student, department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-347&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
public_health|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات