این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۵۵-۶۸
عنوان فارسی
تاثیر برنامه آموزشی بر اساس مدل بزنف بر عملکرد تغذیه ای دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: دختران نوجوان، مادران آینده هستند.مفاهیم تغذیه ای آموخته بوسیله آنها به دوران بزرگسالی منتقل می شود و نقش مهمی در سلامت خانواده و کودکان دارد. مطالعه حاضر با هدف تاثیر برنامه آموزشی بررفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر دوره راهنمایی بر اساس مدل بزنف انجام گرفت. روش کار: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای بود . نمونه مورد بررسی160نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در شهر کرمانشاه بودند که بصورت روش خوشه ای دو مرحله ای انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. جمع آوری دادهها در این پژوهش پرسش نامه بود. و 4 جلسه 60 دقیقهای آموزش در مورد تغذیه سالم و اهمیت آن به روش سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی و در اختیار قرار دادن پمفلت آموزشی در گروه مداخله، توسط پژوهشگر اجرا گردید. و تجزیه و تحلیل داده ها با نرمافزار spss نسخه 18 و با آزمون های آماری کای دو ،فیشر، t مستقل، t زوجی انجام شد. نتایج : میانگین امتیاز آگاهی و اجزای مربوط به مدل بزنف بین دو گروه مداخله و شاهد در خصوص رفتارهای تغذیهای بعد از آموزش ارتباط معنی داری وجود داشت. مهم ترین هنجارهای انتزاعی بعد از مداخله آموزشی برای گروه مورد پدر و مادر بود. نتیجه گیری : مداخله آموزشی در چارچوب الگوی بزنف در فرصت سه ماهه، تغییرات مطلوبی را در برخی از رفتارهای نامطلوب تغذیهای به وجود آورد و نقش دست اندرکاران بهداشت و مداخلات آموزشی در این زمینه به ویژه در چارچوب الگوی آموزشی مورد تاکید قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار تغذیهای، دانش آموزان، مدل بزنف
عنوان انگلیسی
The effect of an educational program based on the BASNEF model on the nutritional behavior of guidance school female pupils
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Nutritional knowledge acquired by young girls as would-be mothers will play an important role in children’s and family health protection and promotion in the future. The purpose of this study was to determine the effects of an educational program based on the BASNEF model on the nutritional behavior among guidance school first-grade female-students. Materials and Method: This was an interventional study carried out in the form of a clinical trial including 160 female-pupils divided into two groups ─ a case and a control group ─ randomly selected by two-stage sampling, namely, classification and cluster sampling. The data gathering tool was a questionnaire. Education about healthy nutrition was imparted to the case group in 4 60-minute sessions in the form of lectures, group discussions, and question-answer in addition, pamphlets were distributed among the subjects. Data were collected and analyzed using the SPSS-18 software, the statistical tests being Chi-square, fisher , independent and paired t-tests. Results: The data showed that the mean scores of knowledge and BASNEF model components as regards nutritional behavior increased after the intervention in the case, they being higher significantly in the case group as compared to the controls. The most important subjective norms after the intervention were the pupils’ parents . Conclusions : The findings indicate that a 3-month educational intervention based on the BASNEF model can bring about desirable changes in some of the undesirable nutritional behaviors in guidance school pupils, and that designing and implementing interventions of this kind, with the support of health and school authorities, is quite feasible.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Nutritional behavior, Pupils, BASNEF model
نویسندگان مقاله
سودابه یارمحمدی | soodabeh yarmohammadi
msc. student, department of health education and health promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد،گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت، دانشکده بهدشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حسن افتخار اردبیلی | hassan eftekhar ardebili
ph.d. professor, department of health education and health promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاءسلامت، دانشکده بهدشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمود محمودی | mahmood mahmoodi
ph.d. professor, department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهدشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سید ابوالقاسم جزایری | seyed abolghasem jazayeri
ph.d. professor, department of nutrition and biochemistry, school of public nutrition, tehran university of medical sciences, tehran, iran
استاد ، گروه تغذیه و بیوشیمی، دانشکده تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مریم چمری | maryam chamari
msc. department of nutritional sciences and dietetics, school of public nutrition, tehran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد،گروه تغذیه و رژیم درمانی، دانشکده تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-348&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
public_health|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات