این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۶۹۴-۷۰۶
عنوان فارسی
اثربخشی تلفیق دو روش درمان شناختی-رفتاری و تئوری انتخاب بر اختلال وسواس فکری-عملی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اختلال وسواس فکری ـ عملی(OCD) از جمله اختلالات ناتوان کننده است که عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار میدهد. در حالی که اثربخشی آموزشهای شناختیـ رفتاری طی پژوهشهای مختلفی مشخص شده است، اما عود و بازگشت بیماری توسط بیماران گزارش میشود. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تلفیق دو رویکرد شناختیـ رفتاری و تئوری انتخاب در کاهش علایم وسواس فکریـ عملی بر بیماران مراجعه کننده به کلینیک روانشناختی شهر اراک بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای موردی بود که به این منظور تعداد سه نفر از افرادی که بر اساس پرسشنامه ییل براون(Y-BOCS) به عنوان افراد با اختلال وسواس تشخیص داده شده بودند، انتخاب شدند و تحت هشت جلسه آموزش رویکرد شناختی ـ رفتاری و تئوری انتخاب قرار گرفتند. بدین صورت که پنج جلسه نخست از هشت جلسه معطوف به آموزشهای شناختیـ رفتاری بود و از جلسه ششم به بعد به آموزش مفاهیم تئوری انتخاب پرداخته شد. در پایان نتایج حاصله با استفاده از جداول و نمودارها ارایه شد، که تجزیه و تحلیل روند این نمودارها در پیش آزمون و پسآزمون اساس یافتههای پژوهش را تشکیل میدهد. یافتهها: نتایج حاصل از پرسشنامه ییل براون(Y-BOCS) که به عنوان ابزار سنجش پیشآزمون و پسآزمون استفاده شده بود و فرم خودگزارشدهی( که ارایه گزارش از جانب آزمودنیها دریک مقیاس 5 درجهای بود)، نشاندهنده اثربخش بودن تلفیق دو رویکرد شناختی ـ رفتاری و تئوری انتخاب بود و مراجعین بعد از طی جلسات مربوط به ارایه تئوری انتخاب رضایت بیشتری را گزارش دادند. ضمن اینکه نمرات آزمودنیها در پس آزمون در مقایسه با پیش آزمون تغییراتی داشت. نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از این پژوهش، با توجه به اینکه افراد با آگاهی از حق انتخاب و تقویت انگیزه درونی در کنار بهرهگیری از آموزشهای شناختیـ رفتاری( آرمیدگی، شناسایی تحریفهای شناختی، اجتناب از پاسخگویی)، به طور مؤثرتری در کاهش علایم وسواس عمل خواهند کرد، تلفیق این دو رویکرد در پیشبرد اهداف درمانی در درمان افراد مبتلا به اختلال وسواس مؤثر خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال وسواس فکرـ عملی، درمان شناختی ـ رفتاری، تئوری انتخاب
عنوان انگلیسی
The Efficacy of Combination of Cognitive-behavioral Therapy and Choice Theory and Obsessive-compulsive Disorder: A Case Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background & aim: Obsessive - Compulsive Disorder (OCD) is a disabling disorder that affects one's performance, while the effectiveness of cognitive - behavioral therapy has been shown in several studies, but recurrences of the disease is reported by patients. The aim of this study was to evaluate the efficacy of the combination of cognitive-behavioral therapy and choice theory and obsessive-compulsive disorder on patients referred to psychological clinics in Arak, Iran. Methods: In the present case study, 3 females diagnosed with OCD on the bases of Yale-Brown scale (Y-BOCS) were chosen. They were trained 8 sessions which included cognitive-behavioral treatment and choice theory. Five sessions of 8 sessions were on the bases of cognitive behavioral therapy and other sessions were on the basis of choice theory. Finally, the results were presented using tables and graphs. Results: The results of the Yale-Brown scale (Y-BOCS) was used as a pretest and posttest assessment and self-report form (Report of the clients who had a 5-degree scale) demonstrated the effectiveness of integrating of two cognitive-behavioral and choice theory. Conclusion: According to the results, it was concluded that people with knowledge of the choice and intrinsic motivation in the using cognitive-behavioral trainings (Relaxation, recognition of cognitive distortions, avoiding the respondents) are efficient in reducing symptoms of obsessive-compulsive will operate. Combining of these two approaches in advancing therapeutic targets in the treatment of patients with obsessive-compulsive disorder can be effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سوده نوروزی | s noroozi
counseling group, alzahra university, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
مه سیما پورشهریاری | ms pourshahryai
counseling group, alzahra university, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
مریم لطفی | m lotfi
counseling group, alzahra university, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-234-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/130/article-130-330314.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات