این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۱، شماره ۷، صفحات ۷۱۸-۷۲۹

عنوان فارسی بررسی رابطه مدیریت، برنامه‌ریزی مسیر شغلی با توسعه مسیر شغلی اعضای هیأت علمی‌دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: برای توسعه منابع انسانی ساز و کارهای زیادی وجود دارد که توسعه مسیرشغلی یکی از مولفه‌های اصلی و محوری آن است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه مدیریت مسیر شغلی و برنامه‌ریزی مسیر شغلی با توسعه مسیر شغلی اعضای هیأت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی و سایر دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی، توصیفی به شیوه همبستگی است. جامعه آماری متشکل از 535 عضو هیأت علمی‌دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیر پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد که از بین آن‌ها 400 نفر به عنوان نمونه مورد تحقیق به ‌طور تصادفی انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌های استاندارد توسعه مسیر شغلی، برنامه‌ریزی مسیر شغلی و مدیریت مسیر شغلی به عنوان ابزار تحقیق جمع‌آوری شد، به ‌منظور تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری از جمله رگرسیون خطی، آزمون تی، رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی استفاده شد. یافته‌ها: وضعیت توسعه مسیر شغلی و عوامل مرتبط با آن (مدیریت مسیر شغلی، و برنامه ریزی مسیر شغلی) اعضای هیأت علمی‌در حد مطلوبی بوده است. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که بین برنامه‌ریزی مسیر شغلی و مدیریت مسیر شغلی با توسعه مسیر شغلی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. به طوری که 3/33%از تغییرات توسعه مسیرشغلی مربوط به برنامه ریزی مسیرشغلی و 2/16% از تغییرات توسعه مسیرشغلی مربوط به مدیریت مسیرشغلی می باشد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بیانگرآن است، که طراحی و اجراء مدیریت مسیر شغلی به وسیله سازمان و برنامه‌ریزی مسیر شغلی به وسیله فرد، ازسازوکارهای مقدماتی توسعه مسیر شغلی در سازمان می باشد که تحقق این سه منجر به ایجاد محیط مشارکتی، تعادل کار و زندگی عدالت سازمانی، یادگیر سازمانی و ارزشیایی مفید ومؤثر فعالیت‌های فردی و سازمانی می گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه مسیر شغلی، مدیریت مسیر شغلی،برنامه ریزی مسیر شغلی

عنوان انگلیسی The Relationship between Management, Career Planning and Career Development of Medical and Non-medical Faculty Members of Kohgiluyeh and Boyerahmad Province, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background & aim: There are many mechanisms for the development of human resources, which career development is one of its central components. The aim of this study was to determine the factors related to career development faculty members (Medical and Non-medical) of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad province, Iran. Methods: The present paper was a cross-sectional, descriptive correlation method study. The study population consisted of 535 faculty members (medical, government, NGOs) in Kohgiluyeh and Boyer province, Iran, of which 400 participants were randomly selected for the present study. Data were collected through standard questionnaires as a research tool, of career development, career planning and career management for data analysis and statistical tests including linear regression, t-test, regression, and correlation coefficient was used. Results: Career development status and its related factors (Career management and career planning) scientific faculty members was desirable. The findings show that between career planning and career management, career development, a significant positive correlation was observed (P