این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۸، شماره ۲، صفحات ۴۷-۶۰
عنوان فارسی
پایش سواد دیجیتالی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر اساس عناصر چارچوب صلاحیتهای سواد دیجیتالی یونسکو
چکیده فارسی مقاله
هدف
: هدف پژوهش حاضر ارزیابی، مقایسه و تحلیل سواد دیجیتالی دانشجویان تحصیلات تکمیلی بر اساس چارچوب صلاحیتهای سواد دیجیتالی یونسکو است.
روش پژوهش
: پژوهش از نظر رویکرد آمیخته و از نظر هدف کاربردی است و در قالب پیمایش و با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. بخش کیفی با تحلیل محتوای کیفی عناصر چارچوب سواد دیجیتالی یونسکو و با ابزار سیاههوارسی با تکیه بر تکنیک گال؛ و بخش کمی با استفاده از نسخه 25 نرمافزار اسپیاساس و آزمونهای تیتست تکنمونهای و لوین انجام شده است. دادههای کمی با ابزار پرسشنامه گردآوری شده و جامعه آماری پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در دو حوزه علوم انسانی و علوم پایه بودند که پس از محاسبه واریانس با روشهای نمونهگیری سهمیهای در دسترس و غیرتصادفی 148 نفر برآورد شد.
یافتهها
: از بخش کیفی پژوهش 5 مؤلفه اصلی به عنوان مؤلفههای اصلی چارچوب سواد دیجیتال یونسکو حاصل آمد که از میان آنها بر اساس نتایج بخش کمی میزان تسلط جامعه پژوهش به مؤلفه «دیجیتال پژوهی» با بیشترین میانگین (217/3) در حد متوسط و «مؤلفه ایمنی محیط دیجیتال» (3552/) با کمترین میزان میانگین در حد کم ارزیابی شده است. نتایج آزمون لوین (635 /0) میان سطح سواد دیجیتالی جامعه پژوهش در دو حوزه علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معناداری را نشان نداد.
نتیجهگیری
: نتایج حاصل از این پایش میتواند در توجه جدیتر و گنجانده شدن صریحتر مؤلفههای مهارتهای سواد دیجیتالی در برنامههای آموزشی دانشگاهها مؤثر واقع شود. رهآورد توجه به این مهم آموزش مستمر و روزآمد مهارتهای سواد دیجیتالی به دانشجویان و ایجاد زمینه توانمندسازی مخاطبان بر اساس دستورالعملها و چارچوبهای نوین بینالمللی خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد دیجیتالی،چارچوب صلاحیتهای سواد دیجیتالی یونسکو،دانشجویان تحصیلات تکمیلی،دانشگاه سیستان و بلوچستان،
عنوان انگلیسی
Digital Literacy Monitoring of Graduate Students Based on the Elements of the UNESCO Digital Literacy Competency Framework
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
: The purpose of the present study was to evaluate, compare, and analyze the digital literacy of postgraduate students based on the UNESCO Digital Literacy Competencies Framework.
Method
: The research employs a mixed-methods approach and is applied in terms of purpose. It was conducted in the form of a survey using a descriptive-analytical method. The qualitative part involved analyzing the content of the digital literacy framework established by UNESCO, utilizing a checklist tool based on the Gall technique. The quantitative part was carried out using SPSS software version 25, employing one-sample t-test and Levene's test for equality of variances. Quantitative data were collected through a questionnaire, with the statistical population consisting of graduate students from the University of Sistan and Baluchistan in the fields of humanities and basic sciences. After calculating the variance, the sample size was estimated to be 120 participants, using available and non-random quota sampling methods.
Results
: From the qualitative part of the research, five main components were identified as key components of UNESCO's digital literacy framework. Among these, the research sample's mastery of the "digital research" component received the highest average score (3.217), indicating a medium level of proficiency, while the "digital environment safety" component had the lowest average score (2.355), which was evaluated as low. According to the results of Levene's test (0.635), no significant difference was observed in the level of digital literacy between the research community in the fields of humanities and basic sciences.
Conclusion
: The results of this monitoring can significantly contribute to a more serious focus on and explicit inclusion of digital literacy skills in university educational programs. Addressing this important issue will lead to the continuous and up-to-date training of students in digital literacy skills, as well as the creation of an environment that empowers the audience based on new international guidelines and frameworks.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد دیجیتالی,چارچوب صلاحیتهای سواد دیجیتالی یونسکو,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,دانشگاه سیستان و بلوچستان
نویسندگان مقاله
بتول کیخا |
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه زابل، زابل. ایران.
زهرا رضایی کهخا ژاله |
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه زابل، زابل. ایران.
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_99260_18504db452be5d41b26e1af96bf0575a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات