این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۳-۲۸
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی مقیاس قلدری هارتر در مدارس ابتدایی سمنان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: قلدری شکلی از آزار و اذیتهای جسمی، جنسی و روانشناختی یک یا چند دانشآموز بر علیه دانشآموزان دیگر به صورت مکرر در یک دوره زمانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس قلدری در دانشآموزان ابتدایی بود. روش کار: جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان ابتدایی شهر سمنان در سال تحصیلی93-92 بود. بدین منظور 607 نفر دانشآموز مدارس ابتدایی شهر سمنان به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. همه آنها مقیاس قلدری هارتر، قلدری ایلینوی و پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر را تکمیل کردند. دادهها در چارچوب دو نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سوال- پاسخ تحلیل شدند. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سوال- نمره کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس قلدری هارتر اجرا شد. از مدل پاسخ مدرج سامی جیما برای برازندگی دادهها و تحلیل استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد مقیاس قلدری هارتر از یک عامل اشباع شده است. اعتبار مقیاس قلدری هارتر با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 74/0 بدست آمد. مقیاس قلدری هارتر با غیبت از مدرسه رابطه مثبت و معنادار و با انگیزه تحصیلی، پیشرفت تحصیلی و نمره انضباط رابطه منفی و معناداری نشان داد. دادههای پاسخ سوالهای مقیاس هارتر با مدل سامی جیما برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون نشان داد که بیشترین آگاهی آزمون در دامنه 8/0- تا 2/2+ پیوستار ویژگی است. نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه قلدری هارتر (Bullying Behavior Scale) در جامعه دانشآموزان از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقیاس قلدری، قلدری هارتر، روایی، اعتبار
عنوان انگلیسی
Psychometric properties of Harter’s bullying scale in primary schools of Semnan
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Bullying a form of persecution, physical, sexual and psychological one or more students against another student repeatedly over a period of time. The aim of this study was to evaluate the psychometric characteristics of the bullied scale in elementary school. Materials and Methods: The study population all elementary students in Semnan in the 2013-14 school year. To this end, 607 students of Semnan were selected by using a stratified sampling method. All of them Harter's bullying Scale, Illinois bullying and Harter’s motivation questionnaire to complete. Data in the context two classical theories and the test-questions theory analyzed. Exploratory factor analysis, item-total correlation and reliability analyses were undertaken to assess the psychometric properties of the Harter's bullying Scale. The Sami Jima answers Scaled model Fitness data were used for analysis. Results: Results showed Harter’s bullying scale of factor is saturated. Rating scale using Cronbach's alpha coefficient bullying Harter’s 0.74 respectively. Harter's bulling scale significant positive correlation with absence from school and with academic motivation, academic achievement and discipline scores showed a significant negative relationship. Data answer questions Harter’s scale with Samejima model had a good fitness and more information about the test showed that the slopes of -0.8 to +2.2 continuums feature.Conclusions: Persian version of Harter's bullying scale had acceptable psychometric properties and could be used as reliable and valid instrument in psychological research.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Scale bullying, Harter’s bullying, Validity, Reliability
نویسندگان مقاله
افضل اکبری بلوطبنگان | afzal akbari baloutbangan
msc. student, department of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
سیاوش طالع پسند | siyavosh tlepasand
ph.d. associates professor, department of psychology and educational sciences, semnan university, semnan, iran
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-332&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
public_health|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات