این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۹۵-۱۰۶
عنوان فارسی
طفره روی اجتماعی و عدالت سازمانی در پرستاران: مطالعه موردی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: طفره رفتن اجتماعی به تمایل افراد برای اعمال تلاش کمتر هنگامی که در یک گروه فعالیت می کنند نسبت به زمانی که به صورت انفرادی فعالیت می کنند، اشاره دارد. افرادی که در سازمان احساس بی عدالتی می کنند، به احتمال بیشتری به این پدیده روی میآورند. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت طفره روی اجتماعی در پرستاران و ارتباط آن با عدالت سازمانی در بین پرستاران بیمارستان توحید سنندج انجام گرفته است. روش کار: این پژوهش از نوع همبستگی است که به روش توصیفی- تحلیلی در سال 1391 انجام شده است. جامعه مورد مطالعه کلیه پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی توحید واقع در شهر سنندج بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارآماری SPSS و روش آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار تحلیلی شامل آزمون های آماری اسپیرمن، من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان می دهد در میان مولفه های عدالت سازمانی بیشترین میانگین مربوط به مولفه تعاملی عدالت سازمانی(086/0 ± 39/3) است و طفره روی اجتماعی هم نسبت به عدالت سازمانی میانگین بیشتری داشته است. براساس آزمون اسپیرمن همه مولفه های عدالت سازمانی با طفره روی اجتماعی رابطه ای معکوس دارند و فقط مولفه توزیعی عدالت سازمانی با طفره روی اجتماعی رابطه معنی دار(05/0 p< ) دارد. نتیجهگیری: می توان گفت عدالت توزیعی برای کارکنان از حساسیت زیادی برخوردار است و مدیران باید برای به وجود آوردن این احساس که توزیع منابع در سازمان عادلانه است، بیشتر تلاش کنند. بیمارستان باید سعی کند برای جلوگیری از اثرات منفی مرتبط با طفره روی، امکان طفره روی اجتماعی را کاهش دهند. یک راه برای رسیدن به این هدف، برجسته کردن اهمیت شغل است، به طوری که افراد وظایف و اهداف خود را معنی دار و مهم بدانند و نقش پ رستار در بالین بیمار برجسته تلقی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طفره روی اجتماعی، پرستاران، عدالت سازمانی، بیمارستان آموزشی
عنوان انگلیسی
Social loafing and organizational justice among nurses: A case study in a teaching hospital
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Social loafing is the phenomenon of people deliberately exerting less effort to achieve a goal when they work in a group as compared to when they work alone. People who feel they are being treated unfair in an organization would be more likely to show this phenomenon. This study investigated the social loafing among nurses and its relationship with organizational justice in Tohid Hospital in Sanandaj, Iran. Materials and Methods: This was a correlational descriptive-analytical study conducted in 2012. The study population was all nurses working in Tohid Hospital in Sanandaj, Iran. Data were collected using a valid questionnaire. For data analysis SPSS-20 software was used, the descriptive statistics being frequency distribution, mean, standard deviation, and the Spearman, Mann-Whitney, and Kruskal-Wallis tests . Results : The highest organizational justice component was found to be organizational justice (0.086 ± 3.39), and the mean of social loafing was higher in comparison with organizational justice. According to the Spearman test, all organizational justice components had inverse relations with social loafing. Only distributive organizational justice was significantly related to social loafing (p< 0.05). Conclusion: It can be concluded that the personnel are highly sensitive to distributive justice and managers need to create the feeling that the organization has a fair distribution of resources. Hospitals should try to minimize the negative effects associated with loafing by creating an environment that discourages social loafing. One way to achieve this goal is to try to impress the personnel by telling them that their functions are important , such that they feel their job is important and that the role of nurses in connection with the patients is of value and significant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
منال اعتمادی | manal etemadi
phd. student, department of health services management, health management and economics research center, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
محسن غفاری داراب | mohsen ghafari darab
msc. student, mobarakeh branch, islamic azad university, department of business management, mobarakeh, isfahan, iran
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه، گروه مدیریت بازرگانی، مبارکه، اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه (Islamic azad university of mobarakeh)
الهه خراسانی | elahe khorasani
phd. student, department of pharmacoeconomics and pharmaceutical administration, school of pharmacy, students’ scientific research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه اقتصاد و مدیریت دارو، دانشکده داروسازی، مرکز پژوهش های علمی دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
فردین مرادی | fardin moradi
phd. student, department of health management and economics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حبیبه وزیری نسب | habibeh vaziri nasab
msc. department of social medicine, school of medicine, jiroft university of medical sciences, jiroft, iran
کارشناس ارشد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جیرفت (Jiroft university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-334&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
public_health|
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات