این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۳۹۳-۴۰۱

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای موک‌های ارائه شده در سایت مکتب‌خانه براساس شاخص‌های چهارگانه با تاکید بر حوزه پزشکی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: موک‌ها به دوره‌های آزاد درون‌خطی گسترده گفته می‌شود که به عنوان یک نوآوری جدید آموزشی فرصت آموزش برای همگان را فراهم ساخته‌اند. با توجه به اهمیت ضرورت تولید موک در حوزه پزشکی به‌منظور افزایش ارتقای سواد سلامت، هدف مطالعه ی حاضر، مقایسه‌ ی موک‌های ارائه شده در سایت مکتب‌خانه براساس شاخص‌های چهارگانه با تاکید بر حوزه پزشکی و تعیین و تبیین آن است. روش بررسی: این مطالعه از نظر هدفمندی از نوع کاربردی و به روش پیمایشی توصیفی در دی ماه سال 1394 انجام شده است. جامعه آماری کلیه دوره‌های آموزشی ارائه شده، سایت مکتب خانه بود. داده‌ها با استفاده از روش مشاهده ی مستقیم از سایت مکتب‌خانه گرد آوری شده‌ و دوره‌ها براساس ویژگی‌های یک موک، مشارکت دانشگاه‌ها و‌ رشته بررسی گردید. داده‌های به دست آمده بعد از ورود به نرم افزار آماری Excel با استفاده از آمارهای توصیفی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بر‌اساس داده‌های به دست آمده،‌ دوره‌های ارائه شده توسط سایت مکتب‌خانه به صورت گسترده، آزاد، و درون‌خطی بودند؛ اما برخی از آنها واحد درسی بودند. بیشترین مشارکت در ارائه موک مربوط به دانشگاه صنعتی شریف، خان آکادمی، و سپس دانشگاه تهران بود؛ در حالی‌که سایر دانشگاه‌ها مشارکت اندکی داشتند. نتیجه گیری: علی رغم ضرورت تولید موک در حوزه پزشکی، میزان تولید موک در این حوزه بسیار اندک بود. پیشنهاد می‌شود اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات مختلف از این نوآوری جدید آموزشی بهره‌برداری کرده و گام‌های موثری در خصوص ارائه موک بردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پزشکی، وب سایت مکتب‌خانه، موک

عنوان انگلیسی Comparative Survey of MOOC Presented on Maktab Khaneh Website Based on Quadruple Indexes Focusing on the Field of Medicine
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: As a new educational innovation, "MOOC" refers to Massive Open Online Course which provide the chance of training for the public. Regarding the importance of MOOC production for improving health literacy knowledge in the medical field, the purpose of the present study was to comparatively investigate the MOOC presented on the Maktab Khaneh website based on quadruple indexes focusing on the field of medicine, determining and explaining it. Materials and Methods: This study was descriptive and an applied research, which has been conducted in January 2016. Statistical population was all of the educational course presented by the Maktab Khaneh website. Data were collected using direct observation of the Maktab Khaneh website and courses was studied according to quadruple indexes of MOOC, universities cooperation and the education field. The collected data was analyzed after being entered into the statistical software Excel using descriptive statistics. Results: Based on obtaining data, courses presented by the Maktab Khaneh website were Massive, Open, Online, But some of them were the Courses. Major cooperation was from Sharif University of Technology, Khan Academy, and then Tehran University. Whereas, cooperation of other universities was low. Conclusion: Despite the necessity of MOOC production in the medical field, MOOC production rate in the medical filed was very low. Faculty members of different universities and institutes are suggested to exploit this new educational innovation and take effective actions for introducing MOOC.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medicine, Maktab Khaneh Website, MOOC

نویسندگان مقاله سید جواد قاضی میرسعید | seyed javad ghazi mirsaeed
associate professor, medical library and information sciences department, school of allied medicine, health information management research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیرا پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

الهه امتی | elahe ommati
master of science in medical library and information sciences, 17 shahrivar educational, research and remedial center, guilan university of medical sciences, rasht, iran
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی 17 شهریور، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-189&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/157/article-157-330539.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات