این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۵۶۹-۵۷۹

عنوان فارسی تاثیر شناخت درمانی با رویکرد ذهن آگاهی بر میزان افسردگی و اضطراب دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف این مطالعه بررسی تاثیر شناخت درمانی با رویکرد ذهن آگاهی (MBCT) بر افسردگی و اضطراب دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته شهر بجنورد بود. مواد و روش کار: در این مطالعه که به صورت شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد، جامعه پژوهش شامل 19 مدرسه راهنمایی به صورت خوشه‌ای ابتدا 4 مدرسه راهنمایی سپس از بین دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته در محدوده ی سنی 14-12 سال مشغول به تحصیل در این 4 مدرسه به صورت تصادفی50 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) جایگزین شدند. از مقیاس افسردگی هامیلتون و اضطراب اشپیل ‌برگر برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. مراحل مداخله بر اساس دستورالعمل اجرای جلسات ذهن‌آگاهی کابات زین اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری شامل آزمون کلموگروف– اسمیرنوف، آزمون تی مستقل، آزمون لوین و آزمون کواریانس و با استفاده از نرم افزارSPSS17 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که شناخت درمانی با رویکرد ذهن‌آگاهی به طور معنی‌داری موجب کاهش نمرات افسردگی و اضطراب در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است. نتیجه‌گیری: شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر میزان افسردگی و اضطراب در دختران نوجوان دارای والدین طلاق گرفته تاثیر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of based cognitive therapy mindfulness to depression and anxiety in adolescent girls withdivorced parents in Bojnoord
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: The purpose of present study was examination of mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) effects on depression and anxiety in female adolescents with divorced parents in Bojnurd. Materials and Methods: This quasi-experimental study was done with the design of pretest, posttest, and control groups. The study population included 19 junior high schools in which a cluster of 4 schools has been chosen. Then 50 out of 67 female adolescents with the age range of 12-14 with divorced parents in the range of 4 schools has been randomly selected based on Krejcie-Morgan’s sampling table. Then, they were randomly divided into two groups of experimental (25 people) and control group (25 people). Hamilton depression and Spielberger scale were used to collect data. Intervention procedures were performed according to the guidelines of Kabat Zinn meetings of mindfulness. Data analyzing was done via statistical approaches of Geruf Clomot test, independentt-test, Levin test, and covariance analysis using the 17 SPSS software. Results: The results showed that cognitive therapy with mindfulness approach significantly reduced depression and anxiety scores in the experimental group in comparison with the control group.. Conclusion: Mindfulness-based cognitive therapy effects on depression and anxiety in female adolescents with divorced parents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید شهریاری | v shahriari
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)

مریم مهماندوست | m mehmandoost
دانشگاه آزاد اسلامی قوچان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قوچان (Islamic azad university of ghoochan)


نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-583&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-330805.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات