این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۷۵-۶۸۴
عنوان فارسی
اثر بخشی آموزش گروهی مهارت جرات ورزی بر عزت نفس و احساس تنهایی دانش آموزان دختر دارای والد معتاد
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف، تاثیر آموزش گروهی جرات ورزی بر عزت نفس و احساس تنهایی دخترانی که والدین وابسته به مواد مخدردارند مورد بررسی قرار گرفت. مواد و روش کار: این مطالعه آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی دارای والدین معتاد شهر بجنورد که در سال 93-92 مشغول به تحصیل بوده اند. 60 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. عزت نفس و احساس تنهایی آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت و مهارت جرات ورزی بعنوان متغیر مستقل بر روی گروه آزمایش اعمال گردید (بصورت 8 جلسه 90 دقیقه ای). یافته ها: تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گروه گواه وجود دارد، بدین معنا که آموزش مهارت جرات ورزی موجب تغییر معنادار در میانگین نمرات عزت نفس و احساس تنهایی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه گردید. نتیجه گیری: آموزش مهارت جرات ورزی میتواند به عنوان یک روش مداخلهای مفید برای مشکل عزت نفس و احساس تنهایی دانشآموزانی که والد معتاد دارند، به کار رود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جرات ورزی، عزت نفس، احساس تنهایی، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
The effect of Assertiveness skill training on self-esteem and loneliness of female students with addicted parents
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: In the present study role of assertiveness training on self-esteem and loneliness was examined in female students with addicted parents. Material & Methods: The method of this study was experimental and design of study was pretest-post-test with control group. The population of this study consisted of female students with addicted parents who were studying in Bojnurd middle schools between 2012-2013. Sixty cases were selected by convenience sampling and randomly divided into control and experimental groups. Self-esteem and loneliness of subjects in both pre-test and post-test were evaluated. Assertiveness skills were applied as the independent variable on the experimental group (8 sessions of 90 minutes). Results: The results showed that there were significant differences between the experimental group and the control group. This means that assertiveness skill training caused significant changes in mean scores for self-esteem and loneliness of the experimental group compared to the control group. Conclusion: Assertiveness skills can be a useful intervention for addicted parent’s students with self-esteem and loneliness problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Assertiveness, self-steam, loneliness, students
نویسندگان مقاله
سیدکاوه حجت | sk hojjat
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
مریم ساجدی | m sajedi
دانشگاه آزاد اسلامی قوچان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی قوچان (Islamic azad university of ghoochan)
مهدی رضایی | m rezaei
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
مینا نوروزی خلیلی | m noruzi khalili
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
احمد رحیمی | a rahimi
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
الهه عین بیگی | e ein beigi
دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی (Khorasan shomali university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-594&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-330814.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات