این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۵۱-۵۸
عنوان فارسی
طراحی و روان سنجی " مقیاس کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه"
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توجه به کیفیتزندگیکاری یکی از روشهای حفظ کارکنان برای کسب عملکرد بهتر در محیط کاری میباشد. لذا وجود مقیاسی روا و پایا جهت اندازهگیری این مفهوم ضروری است. هدف این پژوهش، طراحی و روان سنجی "مقیاس کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه" است. روش کار: پژوهش حاضر یک پژوهش روششناسی است که در دو بخش کیفی و کمی انجام گرفتهاست. نمونههای بخش کیفی شامل 12 نفر و 232 نفر در بخش کمی بود که به روش دردسترس انتخاب شدند. نمونههای پژوهش حاضر شامل معلمان مدارس دانش آموزان با نیازهای ویژه بودند. مقیاس طراحی شده شامل عبارات حاصل از تحلیلمحتوا با عبارات متون است. عبارات مقیاس از نظرشاخص رواییمحتوا، رواییصوری، رواییسازه (تحلیلعاملی)، رواییملاکیهمزمان، پایاییهمسانیدرونی وثبات مورد بررسی قرارگرفت. تحلیل دادهها نیز با نرمافزار آماری اس پی اس اس نسخه 16 انجام شد. یافتهها: "مقیاس کیفیت زندگیکاری معلمان دانشآموزان بانیازهایویژه" 53 عبارت طراحیگردید. روایی محتوا، رواییصوری، و تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد که 7 عامل را نشان داد. برای اندازه گیری روایی همزمان، همبستگی نمرات مقیاس با "فرم کوتاه پرسشنامه سلامتعمومی"(Short-Form General Health Questionnaire) (22/0 = r) بدست آمد. نتایج آلفای کرونباخ (89/0) مقیاس طراحی شده و پایایی مقیاس به شیوه آزمون مجدد به فاصله 2 هفته حاکی (92/0 – 62/0) از ثبات بالا بود. نتیجه گیری: "مقیاس کیفیت زندگیکاری معلمان دانشآموزان بانیازهای ویژه" با 53 عبارت و 7 بعد روا و پایا میباشد. کاربرد این مقیاس برای اندازه گیری کیفیت زندگی معلمان دانش آموز در مدارس ویژه پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Development and measuring psychometrics properties of “Quality of Work Life Scale in Teachers of Students with Special Needs”
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Paying attention to the quality of working life is one of the methods in supporting employees to obtain better function in a working environment. Therefore, a valid and reliable scale for measuring this concept is necessary. The aim of this study was to develop and measure the psychometrics properties of "Quality of Work Life Scale in Teachers of Students with Special Needs". Methods: This was a study with exploratory design conducted in two parts: qualitative and quantitative. Samples included 12 teachers in the qualitative and 232 in the quantitative parts. The samples were selected by convenience method. Data was collected by semi-structured interview. Interviews were analyzed with qualitative content analysis approach. In the quantitative part, for measuring the validity, content validity index, face, construct and concurrent validity, and for the stability reliability of the scale, alpha coefficient and test-retest were used. Data was analyzed by SPSS.16. Results: The "Quality of Work Life Scale in Teachers of Students with Special Needs" was developed with 53 items. Content and face were confirmed and construct validity showed 7 factors. Concurrent validity (r = 0.22), alpha coefficient (0.89) and test-retest for stability reliability of the scale (0.62-0.92) were confirmed. Conclusions: The "Quality of Work Life Scale in Teachers of Students with Special Needs" was developed using 53 items and 7 factors, which were valid and reliable. The use of the scale for measuring quality of work life in teachers of students with special needs is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه ندرلو | masoumeh naderlou
islamic azad university, zanjan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
فریده یغمایی | farideh yaghmaei
islamic azad university, zanjan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
یدالله محرابی | yadollah mehrabi
islamic azad university, zanjan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-23-17&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-330902.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات