این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
طب مکمل
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱۶۴۷-۱۶۶۶
عنوان فارسی
موانع کاربرد درمانهای مکمّل در عملکرد پرستاری: آنالیز محتوای کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در راستای پاسخ به نیازهای مراقبتی جامعه، لازم است کارکنان پرستاری در عملکرد حرفهای خود از درمانهای مکمّل استفاده کنند و جهت ارائهی راهبردهای مناسب در این زمینه، شناسایی موانع موجود در عرصههای بالینی الزامی است. این مطالعه با هدف بررسی ادراک پرستاران بالینی در رابطه با موانع کاربرد درمانهای مکمّل در عملکرد پرستاری بالینی طراحی و اجرا شد. مواد و روشها: این مطالعه، پژوهشی کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی بود و در فاصلهی تیرماه 1393 تا تیرماه 1394 در ایران اجرا شد. نمونهگیری به روش مبتنی بر هدف انجام شد و تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت. با 15 پرستار دارای تجربهی غنی و 2 پزشک، بهصورت نیمهساختاریافتهی عمیق، مصاحبه شد. دادهها، همزمان با جمع آوری، به روش تحلیل محتوای قراردادی آنالیز شدند. جهت سازماندهی و کمک به تحلیل دادهها از نرمافزار MAX QDA استفاده شد. یافته ها: در رابطه با هدف پژوهش، 5 طبقهی اصلی «دانش ناکافی پرستار»، «موانع مربوط به شرایط روانی - فرهنگی حاکم بر پرستار»، «شرایط و امکانات نامناسب»، «موانع پرسنلی غیر پرستاری» و «حمایت ناکافی مدیران غیر پرستار» استخراج شد که از آنها دو مضمون اصلی «آمادگی ناکافی پرستار» و «محدودکنندههای سازمانی» انتزاع گردید. نتیجه گیری: آمادگی ناکافی پرستار و محدودکننده های سازمانی، پرستاران را در بهکارگیری درمانهای مکمّل با مشکل مواجه ساخته و بهعنوان بازدارنده عمل میکنند. آگاهی دستاندرکاران از ویژگیهای این دو مضمون، برای ارائهی دستورالعملهای مناسب بهمنظور عملیاتی کردن برنامههای تلفیق درمانهای مکمّل با عملکرد پرستاری، مفید است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحقیق کیفی، پرستاری، درمانهای مکمل
عنوان انگلیسی
The application Barriers of complementary therapies in clinical nursing practice: a qualitative content analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In response to the community need, it is necessary nursing staff in their professional performance to use complementary therapies. The related barriers should be identified to provide appropriate strategies for integrating these therapies into the clinical nursing practice. So, this study was designed to assess clinical nurses' perceptions about the application barriers of the complementary therapies in clinical nursing practice. Methods: This qualitative content analysis study was done from June 2014 to July 2015 in Iran. Sampling was done purposively and ended after reaching data saturation. In-depth and Semi-structured interviews were done with fifteen nurses and two physicians who had rich experience. Concurrently with data collection, the data were analyzed via the conventional content analysis approach. Max QDA software was used to help data organizing and analyzing. Results: In relation to research objective, the study participants’ perceptions fell into five main categories of ‘insufficient knowledge of nurse’, ‘the barriers related to nurse's cultural and mental conditions’, ‘unsuitable conditions and facilities', ‘the obstacles related to non-nursing Personal ' and ‘inadequate support of non-nursing managers’ from which, the two main theme of ‘inadequate preparation of nurse' and ‘organizational limiters' were abstracted. Conclusion: Inadequate preparation of nurse and organizational limiters create problem for nurses and act as inhibitor of complementary therapies application in clinical practice. The awareness of these two themes attributes is useful for Authorities to designing guidelines related to integration of complementary therapies into nursing practice.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا تقربی | zahra tagharobi
tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
سیما محمد خان کرمانشاهی | sima mohammad khan kermanshahi
tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
عیسی محمدی | eisa mohamadi
tarbiat modares university
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-589-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/211/article-211-330917.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات