این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۶۰-۲۷۲
عنوان فارسی
مطالعه کیفی ضعف ها و نقایص برنامه ی منتورینگ دانشجویی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران از دیدگاه جمعی از دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از این مطالعه ارزشیابی برنامه منتورینگ دانشجویی اجراشده برای دانشجویان جدیدالورود دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر نقاط ضعف برنامه از دیدگاه منتیها است. روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه کیفی از نوع نظریه مبنایی است با جامعه هدف 15 نفر از دانشجویان پزشکی ورودی 93 که در سال تحصیلی 93-94 در برنامه منتورینگ دانشجویی دانشکده، بهعنوان منتی، شرکت داشتهاند. مصاحبه به روش نیمه ساختارمند بهضرورت فردی با این افراد انجام شد و کدهای اولیه استخراج شد و در مرحله بعد طبقهبندی بر اساس مشابهتهای موجود بین این کدها صورت گرفت. نتایج: تماس با منتی در زمان نامناسب، پیگیری بیشازحد منتور، ناکافی بودن پاسخگویی منتورها در مسائل درسی و توضیحات ندادن در مورد مشکلات احتمالی پیش روی منتی قبل از مواجهه به آن، وجود موانعی برای مطرح کردن مسائل غیردرسی، تأثیر منفی وضعیت تحصیلی خوب منتور، منتورهایی با اختلاف سال تحصیلی زیاد از منتی، وابستگی بیشازحد کیفیت اجرای برنامه به تعهد حرفهای منتور، سلیقهای بودن راهنماییهای منتورهای مختلف و نداشتن اتحاد رویه، جور نبودن منتی و منتور، در دسترس نبودن منتور و وجود بازههای زمانی با تعداد ارتباط کم بهعنوان ضعفهای برنامه یافت شد. نتیجهگیری: توجه به نکاتی مانند اختلاف سنی منتور و منتی، انتخاب منتورهای در دسترس و پیگیر، جور کردن مناسب، آموزش مناسب منتورها و تعیین توقعات متناسب بین منتور و منتی و آموزش این مهم به منتورها و منتیها جهت ارتقای کیفیت منتورینگ در برنامههای آینده لازم به نظر میرسد. .
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی کیفی، منتورینگ دانشجویی، ارتباط منتور-منتی
عنوان انگلیسی
Defects and weaknesses of Tehran University of Medical Sciences mentoring program from the perspective of mentees: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Evaluation of mentoring program is essential. This study aimed to assess defects and weaknesses of Tehran University of Medical Sciences mentoring program from the perspective of mentees Methods: This study is a qualitative study with target group of 15 first year medical students who were mentees in the program. We did semi-structured interviews and extracted primary codes and then classified the codes according to the grunded theory methos.. Result: We found some points like inappropriate times for call to mentee, consumedly follow up of mentor, inadequate answers of mentors about educational problems, explaining nothing about future problems before facing these problems, barriers about considering non-educational problems in relationship, negative effect of high-grade educational status of mentors, mentors with high age differences, program dependence on mentors’ commitment, personalization of mentor guidance, mis-match of mentors and mentees, unavailability of mentors and period of time with low frequency of relationship of mentor and mentee, as weaknesses of program from the mentees point of view. Conclusion: Paying attention to mentor-mentee age difference, selection of available and responsible mentors, appropriate matching, enough education of mentors, definition of proper expectations between mentor and mentee and proper training is critical to improve quality of mentoring programs in future.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Qualitative evaluation, student mentoring, mentorship
نویسندگان مقاله
نسترن مقبولی | nastaran maghbouli
md-mph student, faculty of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشجوی پزشکی و سلامت عمومی، دانشکده پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مهدی فرهنگیان | mehdi farhangian
medical student, faculty of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشجوی پزشکی ، دانشکده پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
حورا نوربخش | houra nour bakhsh
medical student, faculty of medicine, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دانشجوی پزشکی ، دانشکده پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-747-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-330956.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات