این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۷۳-۲۸۵

عنوان فارسی ادراک دانش آموختگان دوره فوق تخصصی طب نوزادان در زمینه مراقبت تکاملی: تحلیل محتوایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه:دانش‌آموختگان دوره‌های فوق تخصصی، مهم‌ترین سرمایه‌های هر موسسه و کشوری محسوب می‌شوند. توانمندسازی آنان در زمینه‌های ارائه خدمات بهینه و مورد نیاز سبب می‌گردد که در زمینه‌های پیشگیری از اختلالات بعدی و ارتقا سلامت گام‌های مؤثری برداشته شود. این مطالعه با هدف تبیین ادراک دانش‌آموختگان دوره فوق تخصصی طب نوزادان در زمینه مراقبت تکاملی انجام شد. روش بررسی:این مطالعه با مشارکت دانش‌آموختگان دوره فوق تخصصی طب نوزادی در 3-5 سال اخیر، با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته صورت گرفت. پس از کسب رضایت‌نامه، داده‌ها جمع آوری، ضبط، دست‌نویس و به روش تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای اعتبار نتایج از مشاهدات مستمر در عرصه و بازنگری متعدد فرایند تحلیل توسط تیم تحقیق استفاده شد. نتایج: مضامین اصلی پژوهش شامل عدم کفایت فردی دانش‌آموخته در دانش، نگرش و مهارت در زمینه مراقبت تکاملی، ضعف برنامه آموزشی دوره آموزشی طب نوزادی و نظام سلامت غیر پاسخگو است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش که حاصل تجارب و ادراک شرکت‌کنندگان در مطالعه بود، رفع مشکلات در ارائه خدمات مراقبت تکاملی در نظام سلامت به‌عنوان راهکار اصلی پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Neonatal sub-specialty graduates’ perceived experiences of developmental care: Content analysis
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Enabling subspecialty graduates to provide optimized services necessary for disease prevention and health promotion, are important. The aim of this study was to determine the neonatal subspecialty graduates ‘perceived experiences of developmental care in the field. Methods: This qualitative study was carried out on the graduates of neonatal subspecialty in Tehran University of Medical Sciences . The data was gathered through semi-structured interviews. After written consents, the interviews were recorded and transcribed. Data was analyzed according to inductive approach of content analysis. The strategies for validation of results included continuous observations in the field, and supervision and review of the analysis process by the research team. Result: The main identified themes were ”inadequacy of graduates knowledge”, “attitudes and skills on developmental care”, “lack of educational programs in their course” and “non-responsive health system”. Conclusion: Challenges of developmental care in the health system should be addressed in the future national health policies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرین سلیمانی | farin soleymani
research associate professor of pediatrics, pediatric neurorehabilitation research center, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
متخصص کودکان و نوزادان، دانشیار پژوهشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فاطمه السادات نیری | fatemeh alsadat nayeri
associate professor, maternal, fetal and neonatal research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
فوق تخصص نوزادان، دانشیار ، پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات مادر-جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فرحناز محمدی شاهبلاغی | farahnaz mohamadi shah bolaghi
associate professor, social determinants of health research center, nursing department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran.
دکترای پرستاری، دانشیار ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت ، گروه آموزشی پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مامک شریعت | mamak shariat
associate professor, maternal, fetal and neonatal research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
دکترای بهداشت باروری، دانشیار، پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات مادر-جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

حسین دلیلی | hosein dalili
assistant professor, maternal, fetal and neonatal research center, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
فوق تخصص نوزادان، استادیار، پژوهشکده سلامت خانواده، مرکز تحقیقات تغذیه با شیر مادر،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-651-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-330957.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات