این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۶۱-۱۷۳

عنوان فارسی بررسی ارتباط اخلاق حرفه‌ای اساتید و خودکارآمدی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اخلاق حرفه ای ارزش ها ، اصول و هنجارهای حاکم بر رفتار حرفه است. به مقتضای هر حرفه هر شغل مسئولیت‌های ویژه ای دارد. مربیان و اساتید با ارائه بازخوردهای مؤثر در بهبود سطح خودکارآمدی دانشجویان تاثیر می‌گذارند و با تاکید بر جنبه‌های تکنیکی و حرفه ای، پاسخگوی نیاز فراگیران و الگوی آنان محسوب می‌شوند. مطالعه حاضر با توجه به حساسیت حرفه مامایی در ارتقا سلامت جامعه با هدف تعیین ارتباط اخلاق حرفه ای تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان مامایی با خودکارآمدی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی به روش مقطعی بوده و در سال 1394 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شد. کلیه دانشجویان مامایی ترم 3 و بالاترشاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی (97 نفر)، پرسشنامه اخلاق حرفه ای تدریس و خودکارآمدی شرر رواو پایا را تکمیل نمودند. اطلاعات با آزمون‌های آمار توصیفی و تحلیلی با نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی دانشجویان مامایی 09/26±1/55 و اخلاق حرفه ای تدریس اساتید 8/44±61/82 بود.. بنا‌بر‌این با بالا رفتن نمره اخلاق حرفه ای تدریس اساتید، خودکارآمدی دانشجویان مامایی افزایش (Y= 93/68+ 0/321 X) می‌یابد. بین نمره خودکارآمدی دانشجویان و ویژگی شخصیتی اساتید و اشراف آنان بر محتوی درسی، تسلط بر روش‌های تدریس و رعایت قوانین آموزشی ارتباط معنی‌دار آماری وجود دارد و بین شناخت ابعاد مختلف یادگیرنده، ارزشیابی استاندارد و خودکارآمدی دانشجویان ارتباط آماری مشاهده نشد اما در کل بین خودکارآمدی دانشجویان و اخلاق حرفه ای تدریس اساتید ارتباط آماری معنی‌دار مشاهده شد. بین نمره خودکارآمدی دانشجویان و سن، معدل، محل سکونت ارتباط معنی‌دار آماری مشاهده شد. اما بین متغیرهای ترم تحصیلی دانشجویان، وضعیت تاهل آنان و خودکارآمدی ارتباط معنی‌دار آماری مشاهده نشده است. نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط اخلاق حرفه ای تدریس اساتید و خودکارآمدی دانشجویان ضروری است، اساتید هر چه بیشتر مولفه‌های اخلاق حرفه ای را رعایت نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه ای تدریس، خودکارآمدی، دانشجویان مامایی

عنوان انگلیسی Relationship between Teachers Professional Ethics and Midwifery Students' Self-Efficacy in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, 2015
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Professional ethics is defined as values, principles and norms governing the conduct of profession. Specific liabilities are required for each specific job. Due to the sensitivity of midwifery in health promotion, the present study aimed to determine the relationship between teachers professional ethics of teaching and midwifery students self- efficacy in the School of Nursing- Midwifery, Yazd. Method: A cross-sectional descriptive study has been carried out in 2015. All undergraduate midwifery students in semester 3 and above answered Scherrer questionnaire of professional ethics and self-efficacy. the validity and reliability of the questionnaires have previously been approved. Descriptive and analytical statistics were analyzed using SPSS V.18. Results: The mean and standard deviation of efficacy of midwifery students was 55.1± 26.09 and teachers’ professional ethics of teaching 82.61± 44.8. The relationship between these two variables with the Pearson correlation coefficient was (r=0.321 P= 0.001). The regression formula for linear relationship between two variables, efficacy and ethics of the profession showed Y=93.68 + 0.321 X. Increasing teachers professional ethics, midwifery students self-efficacy also increased (P=0.001). A significant relationship is found between the students’ self-efficacy and teachers’ personality traits(P=0.001) , mastery over the course content (P=0.049) and methodology of teaching (P=0.034) as well as observing the educational rules (P=0.030). Conclusion: Regarding the relationship between the teachers’ professional ethics of teaching and students’ self-efficacy it is essential for teachers, planners and educators to consider components of professional ethics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه خیرخواه | masoumeh kheyr khah
school of nursing and midwifery, iran univerrsity of medical sciences, tehran, iran.
استادیار، عضو هیات علمی گروه مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

کامران سلطانی عربشاهی | kamran soltani arab shahi
department of medical education, iran univerrsity of medical sciences, tehran, iran.
استاد، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

زهره مشکوه | zohreh mashkouh
department of medical education, iran univerrsity of medical sciences, tehran, iran
کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-682-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-330959.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات