این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۲۱، صفحات ۵۱-۶۲
عنوان فارسی
ارائه مدل قیمتگذاری برای خدمات تاکسی گردشی (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش یک مدل قیمتگذاری برای خدمات تاکسی گردشی ارائه میگردد. این مدل قیمتگذاری بر اساس مسافت پیموده شده توسط مسافر در طول سفر با تاکسی انجام میگیرد و مسافت طی شده تعیینکننده کرایه خواهد بود. با استفاده از فناوریهای هوشمند یا هر ابزار قابلاتکای دیگری میتوان مسافت طی شده را دقیق محاسبه کرد و در مدل قیمتگذاری قرارداد. مضاف بر آن زمان سفر نیز در محاسبه کرایه دخیل است بهگونهای که بعضی از مسافران ممکن است سفر طولانیتری را انتخاب کنند یا به علت تراکم ترافیکی زمان بیشتری را برای سفر نسبت به شرایط عادی سپری شود که برای مطابقت این موضوع نرخ ساعتی زمان سفر نیز در مدل دیدهشده است. مدتزمان سفر با توجه به حالتهای مختلف که در مدل پیشبینیشده است در نرخ ساعتی زمان سفر ضرب شده و کرایه اضافی به دست میآید. علاوه بر این برخی مقاصد یا بعضی ساعتهای روز ممکن است تقاضای بیشتری به خود جذب کنند که برای پرداختن به این موضوع از مکانیسم قیمتگذاری تراکم و قیمتگذاری ساعتهای شلوغی و دورههای خاص زمانی استفاده میشود. این استراتژی موجب میشود تا تاکسی در ساعتهای اوج هم در دسترس باشد. خدمات اضافی نظیر حمل وسایل مسافران نیز با نرخهای معین قیمتگذاری شده تا رضایت و راحتی مسافران هرچه بیشتر تأمین گردد. درنهایت در مدل پیشنهادی در این پژوهش سعی شده تمامی عوامل مؤثر بر هزینه خدمات تاکسی در مدل قیمتگذاری در نظر گرفته شود و قیمتگذاری عادلانه صورت گیرد بهگونهای که تأمینکننده منافع رانندگان باشد و مانع متضرر شدن مسافران هم شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تاکسی،کرایه،قیمتگذاری،مدلسازی،
عنوان انگلیسی
Development a Pricing Model for Taxi Services (Case Study: Isfahan City)
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, a model for pricing taxi services is presented with the goal of making the model fair and transparent in a way that reflects the value of the services the taxi provides to the customers while also taking into account various factors that influence the cost of the services. The major pricing strategy in this model bases the taxi fee on the distance covered during the journey. Additionally, the duration of the trip is taken into account because some people may choose a longer journey others may the length of the trip can be longer than normal because of the traffic. The hourly rate of time is taken into account to account for this anomaly. By dividing the hourly rate of travel time by the additional cost, the duration of the journey is determined based on the conditions anticipated by the model. Different pricing strategies are utilized for various hours and designated time periods to control the demand. Price discrimination is the foundation of this tactic. By managing demand, it makes cabs available even during rush hour. In order to accurately and fairly compute the cost based on the real time and distance traveled, the pricing model developed in this research takes into account all the aspects impacting the service for four different modes of operation. Comparing the predicted costs using the research's methodology reveals that practically current fares are unprofitable.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تاکسی,کرایه,قیمتگذاری,مدلسازی
نویسندگان مقاله
امیرمسعود رحیمی |
دانشیار، گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
امین نجفی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجفآباد، نجفآباد، ایران
محسن ابوطالبی اصفهانی |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران و حملونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_194445_88ceade9cd92ddee9a7fefd6596fa443.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات