این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۲۱، صفحات ۱۱۵-۱۳۶

عنوان فارسی مروری بر کاربرد مفاهیم مکانیک شکست در بررسی رفتار روسازی‌‌های انعطاف‌پذیر و صلب
چکیده فارسی مقاله روسازی‌ها به دلیل آنکه مستقیما با شرایط محیطی و ترافیکی روبرو می‌باشند، عوامل زیادی جهت فرسایش و خرابی پیش رو خواهند داشت. با توجه به اینکه راه از مناطق مختلفی در طول مسیر خود عبور می‌نماید، این عوامل تخریب‌کننده نیز متغییر خواهند بود. عواملی چون نوع خاک، شرایط ترافیکی، بارندگی، یخبندان و غیره روسازی را دچار آسیب‌دیدگی نموده و لذا عمر آن را کاهش خواهند داد. یکی از راه‌های مناسب جهت بررسی تاثیرات عوامل ذکر‌شده بر فرایند گسترش ترک در روسازی‌های صلب و انعطاف‌پذیر، علم مکانیک شکست می‌باشد. مکانیک شکست، علم بررسی قطعات ترکدار از جمله نمونه‌های آزمایشگاهی روسازی می‌باشد که با استفاده‌ از پارامتر‌های آن از جمله چقرمگی و انرژی شکست، می‌توان رفتار روسازی‌های آسفالتی و بتنی در برابر رشد و انتشار ترک را مورد بررسی قرار داد. هدف از این مقاله، مروری بر مطالعات صورت‌گرفته در حالت‌های مختلف رشد ترک با تمرکز بر نمونه‌های جدید از جمله نمونه‌های SCB و ENDB است. مرور این مطالعات، به بهبود وضعیت تحقیقات آتی در زمینه مکانیک شکست روسازی کمک شایانی خواهد کرد. با توجه به رشد روز‌افزون روسازی‌های بتنی، بویژه روسازی‌های بتن غلتکی، انجام مطالعات تکمیلی در حوزه رفتار رشد ترک در این روسازی‌ها توصیه می‌گردد. همچنین استفاده از نمونه‌های ENDB در مباحث مکانیک شکست در حالت‌های مختلف بارگذاری در تحقیقات مختلف مربوط به روسازی‌ها به علت سادگی در انجام آزمایش‌ها توصیه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مکانیک شکست،روسازی بتنی،روسازی آسفالتی،مکانیزم رشد ترک،چقرمگی شکست،

عنوان انگلیسی A review of the application of fracture mechanics in investigating the behavior of flexible and rigid pavements
چکیده انگلیسی مقاله Pavements that are directly exposed to environmental and traffic conditions are thus exposed to many factors that cause erosion and deterioration. As the road passes through different areas along the route, these destructive factors also change. Factors such as soil, traffic conditions, rain, frost and etc. damage the coating and thus shorten its service life. One of the appropriate ways to study the influence of the aforementioned factors on the crack propagation process in rigid and flexible pavements is the science of fracture mechanics. Fracture mechanics is the science that studies cracked components, including laboratory samples of pavements, and uses its parameters, including toughness and fracture energy, to study the behavior of asphalt and concrete pavements against crack growth and propagation. The aim of this paper is to review studies in different crack growth environments, focusing on new samples, including SCB and ENDB specimens. A review of these studies will help improve future research on pavement damage mechanics. Considering the increasing growth of concrete pavements, especially roller compacted concrete pavements (RCCP), it is recommended that further research be conducted on the crack growth behavior of these pavements. The use of ENDB specimens in dealing with the failure mechanics of different load status has also been recommended in various studies related to pavements due to the ease of performing the tests.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مکانیک شکست,روسازی بتنی,روسازی آسفالتی,مکانیزم رشد ترک,چقرمگی شکست

نویسندگان مقاله محمدرضا خاکباز |
دانشجوی دکتری، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

ندا کامبوزیا |
استادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

محمدرضا محمدعلیها |
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

علیرضا طاهریان |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_194447_a05258f714d54adc333bfb2eb9b409c9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات