این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۲۱، صفحات ۱۳۷-۱۵۰
عنوان فارسی
مقایسه رویکرد مدلسازی پروبیت با لوجیت در اولویتبندی ویژگیهای تاکسی اینترنتی: مقیاسبندی بهترین –بدترین نوع ۱
چکیده فارسی مقاله
گسترش اینترنت و تحولات در دنیای کسبوکار، به ظهور کسبوکارهای جدید، از جمله تاکسی اینترنتی منجر شده است. این خدمت، امکان سفارش تاکسی از طریق اپلیکیشن تلفن همراه را، همراه با امکاناتی مانند پرداخت برخط و ارزیابی رانندگان فراهم میکند. رقابت در این زمینه، تاکسیهای اینترنتی را به بهبود خدمات و جلب مشتریان بیشتر، مثلا از طریق درک ترجیحات مشتریان و ارائه ویژگیهایی که بهترین تجربه را برای آنها فراهم میکند، سوق داده است. هدف این مطالعه بررسی این ویژگیها (که در اینجا 10 ویژگیانتخاب شده) و اولویتبندی آنان است. در این مطالعه برخلاف شیوه سنتی پرداختن به مدلهای انتخاب گسسته که تمرکز بر انتخاب بهترین (با اهمیتترین) گزینه در میان انتخابها است، نقش بدترین (کم اهمیتترین) گزینه نیز مورد توجه قرار میگیرد. از روش پروبیت برای مدلسازی استفاده شده و نتایج آن با روش لوجیت مورد مقایسه قرار گرفتهاند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که اگرچه ضرایب ویژگیها در دو مدلسازی با هم یکسان نیستند، و معیارهای ارزیابی برتری عملکرد مدل پروبیت را نسبت به مدل لوجیت نشان میدهد، ولی نتیجه کلی در رتبهبندی ویژگیها با هم تفاوتی ندارند. در مواجهه با خدمات تاکسی اینترنتی، مسائل مرتبط با امنیت و اطمینان خاطر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. به عبارت دیگر، کاربران در انتخاب خدمات تاکسی اینترنتی بیشترین توجه را به جنبههایی میپردازند که احساس امنیت و رضایت ذهنی را برای آنها به ارمغان میآورد. همچنین، این مطالعه نشان میدهد که مسائل بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی در زمره کماهمیتترین ویژگیها قرار دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پروبیت،لوجیت،مقیاسبندی بهترین- بدترین نوع 1،ویژگیهای تاکسی اینترنتی،
عنوان انگلیسی
Comparison of Probit and Logit Modeling Approaches in Prioritizing Taxi Hailing Attributes: Best-Worst Scaling-Case 1
چکیده انگلیسی مقاله
The expansion of the internet and development in the business world have led to the emergence of new businesses, including taxi hailing. The purpose of this study is to examine these attributes (10 attributes are selected here) and prioritize them. In this study, unlike the traditional approach of dealing with discrete choice models, which focuses on choosing the best (most important) alternative among alternatives, the role of the worst (least important) alternative is also considered. The probit model is employed for modeling, and its results are compared with the logit model.The results of this research show that although the coefficients of the features in the two models are not the same, and the performance evaluation criteria show the superiority of the probit model over the logit model, but the overall result in the rating of the features is not different.The results of this research indicate that although the coefficients of attributes in the two modeling approaches are not the same, and evaluation criteria demonstrate the superior performance of the probit model over the logit model, the overall conclusions regarding the ranking of attributes do not differ between them.When dealing with taxi hailing services, issues related to security and confidence are more important. In other words, users pay the most attention to aspects that bring about a sense of security and mental satisfaction when choosing taxi hailing services.Furthermore, this study indicates that issues such as compliance with health cares and social distancing are among the least important attributes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پروبیت,لوجیت,مقیاسبندی بهترین- بدترین نوع 1,ویژگیهای تاکسی اینترنتی
نویسندگان مقاله
محسن مکارمی شریفی |
دانش آموخته دکتری، گروه برنامهریزی حملونقل، دانشکده فنی مهندسی، انشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
امیرعباس رصافی |
استاد، گروه برنامهریزی حملونقل، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_200291_4f92cc7382212ba0fdc0a834de21284f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات