این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۲۱، صفحات ۱۶۵-۱۷۶
عنوان فارسی
روشی برای برآورد خطرپذیری جسم راه در برابر سیلاب
چکیده فارسی مقاله
سیلاب مهم ترین مخاطره بر بخش حمل و نقل زمینی در ایران است. تاکنون خطرپذیری در خصوص جسم راه در برابر سانحه سیل کمتر مورد توجه بوده است. عمده روشها بر میزان آسیب پذیری پل در برابر سیل متمرکز بوده است و سایر پارامترهای خطرپذیری مدنظر نبوده است، در حالی که جسم راه با آسیب پذیری متنوع و در نتیجه سطوح خطرپذیری مختلفی همراه است. در این روش بر اساس نتایج گزارش فنی بخش حمل و نقل ایالت لوئیزیانا آمریکا، پارامترهای موثر بر خطرپذیری مورد مطالعه و امکان برآورد آن برای ایران ارایه شده است. بر اساس نتایج این تحقیق، نوع روسازی(صلب یا انعطاف پذیر)، مدول ارتجاعی لایه ها، ضخامت لایه رویه و شرایط زهکشی راه مهم ترین بخش آسیب پذیری را تشکیل داده اند.در خصوص احتمال خطر سیلاب،دوره بازگشت مورد است و در خصوص در معرض بودن،شرایط ترافیک راه لحاظ شده است. نتایج نشان می دهد میزان خطرپذیری راههای کشور ما که غالبا روسازی آن آسفالتی است، در سطح بالایی است. از سویی طول قابل توجه راههای روستایی دارای لایه آسفالتی با ضخامت کم آن را در برابر سیل آسیب پذیر نموده است. از سویی پارامتر زهکشی در ساخت و بهره برداری کمتر مورد تو.جه است و این موضوع میزان خطرپذیری در برابر سیلاب را افزایش می دهد.با روش ارایه شده می توان پهنه بندی مناسب و جامعی از وضعیت خطرپذیری راههها در برابر سیلاب صورت داد و سپس برای تخصیص بهینه منابع برای کاهش خطرپذیری و همچنین استفاده از ظرفیت بیمه در این خصوص بهره برد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خطرپذیری،خطر سیل،راه،
عنوان انگلیسی
A Method to Estimate the Road Risk against Flooding
چکیده انگلیسی مقاله
Flood is the most important hazard to the land transportation in Iran. Until now, the vulnerability of the road body against flood accidents has received less attention. Most of the methods have focused on the bridge vulnerability and other risk parameters have not been taken into consideration, while the road is associated with various vulnerability and as a result different levels of risk. In this method, based on the results of the technical report of the transport department of the state of Louisiana, the parameters affecting the studied risk and the possibility of its estimation for Iran have been presented. Based on the results of this research, the type of pavement, the elastic modulus of the layers, the thickness of the top layer and the road drainage conditions are the most important parts of vulnerability. Regarding the possibility of flood hazard, the return period is the case and regarding Exposure, road traffic is taken into account. The results show that the risk level of the roads in Iran, which are mostly paved with asphalt, is at a high level. rural roads with a thin asphalt layer makes them vulnerable to floods. the drainage parameter is less important in construction and operation, and this issue increases the level of vulnerability to flooding. With the presented method, it is possible to make a proper and comprehensive zoning of the roads risk to flooding and then for the optimal allocation of resources to reduce it and also use insurance capacity in this regard.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خطرپذیری,خطر سیل,راه
نویسندگان مقاله
مقصود پوریاری |
استادیار، مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_205242_904f4c725bbd0d460fc9668d7e52be9e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات