این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۲۱، صفحات ۲۶۹-۲۸۲

عنوان فارسی بررسی علل حواسپرتی رانندگان در معابر شهری
چکیده فارسی مقاله عامل انسانی همواره یکی از مهم ترین دلایل وقوع تصادفات رانندگی بوده است و مهم ترین علت مقصر بودن یک راننده به هنگام وقوع تصادف، حواس‌پرتی او می‌باشد. این تحقیق با هدف بررسی میزان حواس‌پرتی رانندگان خودروهای سواری در معابر شهر تهران و مهم ترین علل حواس‌پرتی آنان صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع میدانی و با روش تحلیل اطلاعات از نوع توصیفی و نظر سنجی می باشد. بدین منظور جمع آوری داده‌ها به دو صورت اعم از مشاهدات میدانی و نظر سنجی در 12 معبر گوناگون شهر تهران، شامل 4 بزرگراه، 4 خیابان اصلی و 4 معبر فرعی انجام گرفت. ابزار گرد‌آوری اطلاعات در این پژوهش پرسش نامه و نظر سنجی از رانندگان می‌باشد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای اکسل و SPSS انجام گرفته است. مشاهدات میدانی از مجموع 4800 رانندۀ عبوری در این معابر نشان داد که میزان حواس‌پرتی رانندگان در معابر فرعی بیشتر از معابر اصلی و در معابر اصلی بیشتر از بزرگراه‌ها می‌باشد. همچنین تفاوت معنا داری در میزان حواس‌پرتی آقایان نسبت به خانم‌ها مشاهده نشد. در بررسی مهم ترین علل حواس‌پرتی پس از مشاهدات میدانی و همچنین نظرسنجی از 240 راننده، عوامل صحبت با تلفن همراه یا مشغول بودن با آن برای ارسال پیامک، شماره‌گیری‌ و غیره، توجه به تابلوهای ‌تبلیغاتی، افراد و مغازه‌های اطراف معابر و صحبت با مسافر به عنوان مهم‌ترین عوامل حواس‌پرتی رانندگان شهر تهران شناخته شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادف،حواس‌پرتی،رانندگان،شهر تهران،

عنوان انگلیسی Investigating the Causes of Driver Distraction in Urban Roads
چکیده انگلیسی مقاله The human factor has always been one of the most important causes of traffic accidents, and the most important reason for a driver to be at fault when an accident occurs is his distraction. This research was conducted with the aim of investigating the amount of distraction of passenger car drivers on the streets of Tehran and the most important causes of their distraction. The current research is of field type with descriptive and survey data analysis method. For this purpose, data collection was done in two ways, including field observations and surveys in 12 different intersections of Tehran city, including 4 highways, 4 main streets, and 4 secondary intersections.Field observations of a total of 4,800 drivers passing through these roads showed that the amount of distraction of the drivers is higher on the secondary roads than on the main roads and on the main roads than on the highways. Also, no significant difference was observed in the amount of distraction of men compared to women. In the investigation of the most important causes of distraction after field observations and also a survey of 240 drivers, agents talking on a mobile phone or being busy with it to send text messages, dialing, etc., paying attention to billboards, people and shops around the roads and talking to passengers They were recognized as the most important distraction factors for drivers in Tehran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تصادف,حواس‌پرتی,رانندگان,شهر تهران

نویسندگان مقاله مینا شاهسوند |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سید محمد سادات حسینی |
استادیار، راهور دانشگاه افسری امام حسن مجتبی (ع)، تهران، ایران

ابراهیم صفا |
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_188074_8301ea2ac9f687a2e648049e7803f9d1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات