این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۲۱، صفحات ۴۲۵-۴۴۶
عنوان فارسی
ارزیابی شایستگیهای مدیران با الگوی۳۶۰ درجه وبررسی رابطه عملکرد سازمانی و رفتارشهروندی مدیر با ذینفعان مختلف (شواهدی از چهار دوره ارزیابی مدیران اداره کل راه آهن خراسان)
چکیده فارسی مقاله
ارزیابی کارکنان و مدیران به لحاظ برتری در شاخص های رفتاری و عملکردی همواره یکی از پیچیده ترین چالشهای پیشروی سازمان ها بوده است. در روش سنتی، ارزیابی مدیران فقط با اعمال نظر مافوق انجام می شد. از آنجا که مدیران، عملکردهای مختلفی داشته و رفتارهای متفاوتی در مقابل ذینفعان مختلف از خود نشان می دهند؛ لذا می بایست مکانیزمی برای نحوه ارزیابی طرح ریزی گردد که همه شاخصهای رفتاری و عملکردی را شامل شده و باگردآوری نظرات مختلف از ذینفعان در سطوح مختلف، ارزیابی دقیق و جامعی حاصل گردد. در این راستا الگوی ارزیابی 360 درجه، روشی جامع و پرکاربرد در ارزیابی شایستگی های مدیران می باشد. این مقاله یک پژوهش میدانی در اداره کل راه آهن خراسان بوده و با استفاده از یک پرسشنامه معتبر که تاییدیه روایی آن به روش خبرگی و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ و طی دو مرحله آزمون با فاصله زمانی معین با مقدار 98% و 96% مورد تایید قرار گرفت، انجام گردید. دوازده عنوان شایستگی مدیران در سه بعد ویژگی عملکردی، سازمانی و رفتاری طراحی و با استفاده از نظرات چهار ذینفع" خودارزیابی، نیروهای تحت سرپرستی، مدیران هم رده و مافوق " برای 41 نفر از مدیران، مورد ارزیابی قرار گرفت. ارزیابی توسط سه معیار میانگین امتیازات، پراکندگی نظرات و میزان شناخت ارزیابی کننده وبا وزن دهی بروش آنتروپی شانون انجام و با تکنیک تصمیم گیری چند معیاره تاپسیس رتبه بندی گردید و توسط نمودار هیستوگرام به تحلیل رفتار مدیر با ذینفعان در سطوح مختلف سازمانی پرداخته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی 360 درجه،ارزیابی شایستگی،تصمیمگیری چندمعیاره،TOPSIS،رفتار مدیر با ذینفعان،
عنوان انگلیسی
Evaluating the Competencies of Managers with a 360-Degree Model and Examining the Relationship between Organizational Performance and the Manager's Citizenship Behaviour with Different Stakeholders
چکیده انگلیسی مقاله
Evaluating employees and managers in terms of excellence in behavioral and performance indicators has always been one of the most complex challenges for organizations. In the traditional method, the evaluation of managers was done only by applying the opinion of superiors. Because managers have different functions and show different behaviors in front of different stakeholders; Therefore, a mechanism for evaluation should be designed that includes all behavioral and performance indicators and by gathering different opinions from stakeholders at different levels, a detailed and comprehensive evaluation can be achieved. In this regard, the 360-degree evaluation model is a comprehensive and widely used method for evaluating managers' competencies. This article is a field research in the General Administration of Khorasan Railway and using a valid questionnaire whose validity is confirmed by expert method and its reliability by Cronbach's alpha coefficient and during two stages of testing with a fixed time interval with a value of 98% and 96% of cases. Confirmed, done. Twelve titles of competence of managers in three dimensions of functional, organizational and behavioral characteristics were designed and evaluated using the opinions of four stakeholders "self-evaluation, subordinates, managers of the same rank and superiors" for 41 managers. The evaluation was done by the three criteria of average points, dispersion of opinions, and the level of knowledge of the evaluator, and Shannon entropy weighting, and it was ranked with the TOPSIS multi-criteria decision-making technique, and the manager's behavior with the stakeholders at different organizational levels was analyzed by the histogram chart.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزیابی 360 درجه,ارزیابی شایستگی,تصمیمگیری چندمعیاره,TOPSIS,رفتار مدیر با ذینفعان
نویسندگان مقاله
مهدی ترکمنی |
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مصطفی کاظمی |
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
امیر حاجی میرزاجان |
گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_194446_3bdfcbec8b235359da31d2d573d6a402.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات