این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۲۱، صفحات ۴۴۷-۴۶۲

عنوان فارسی تبیین استراتژی های کار آمد به منظور ساماندهی آسیب‌پذیری شبکه حمل و نقل نواحی شهری در برابر زلزله (میدان تحقیق: ناحیه ۲ منطقه ۱۶ شهر تهران)
چکیده فارسی مقاله شبکه‌های جاده‌ای به عنوان ستون فقرات سیستم‌های حمل و نقل تلقی می شوند که نقش مهمی در شکوفایی اجتماعی و اقتصادی جوامع دارند. به همین دلیل، توسعه شبکه‌های جاده‌ای با نرخ تاب‌آوری بالاتر برای عملکرد عادی در هنگام وقوع زلزله بسیار مهم است. نمی توان آسیب‌های ناشی از زلزله به شبکه‌های جاده‌ای را به طور دقیق پیش بینی کرد زیرا عوامل مختلفی مانند: سن ، وضعیت ساختمان ها، تراکم جمعیت و در دسترس نبودن منابع برای کاهش خطر است. ناحیه 2 منطقه 16 شهر تهران در واقع همان محله نازی آباد می‌باشد و در زمره قدیمی‌ترین بافت‌های شهر تهران می‌باشد که در جنوب شهر واقع شده است. هدف اصلی این پژوهش این است که با تحلیل اطلاعات اسنادی- میدانی و با استفاده از shapefile محدوده مورد مطالعه در نرم افزار ArcGIS10.3 و با کمک تکنیک SWOT و ماتریس IE به تدوین استراتژی‌های حمل و نقل ناحیه2 منطقه 16شهر تهران بپردازد. اولویت بندی استراتژی‌ها با استفاده از ماتریس QSPM انجام شده است. یافته ها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که به‌ دلیل تمرکز کاربرهای تجاری و جاذب سفر در مرکز ناحیه و میزان فرسودگی، ریز دانگی بالای قطعات، نفوذپذیری پایین شبکه معابر باعث افزایش آسیب‌پذیری شبکه معابر در شرایط بحرانی شده است.. استراتژی منتخب بر اساس بیش‌ترین امتیازات شامل: بهسازی و نوسازی بافت کالبدی ناحیه از جمله: تجمیع قطعات و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده و اعمال ضوابط تراکم و ارتفاع ساختمانی و جمعیتی به منظور کاهش میزان آسیب‌پذیری در شرایط بحرانی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب‌پذیری،شبکه‌های جاده‌ای،زلزله،ناحیه 2 منطقه 16 شهر تهران،

عنوان انگلیسی Explaining effective strategies in order to organize the vulnerability of the transportation network of urban areas against earthquakes (research area: District 2, District 16, Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله Road networks are considered as the backbone of transportation systems that play an important role in the social and economic prosperity of societies. For this reason, it is very important to develop road networks with a higher resilience rate for normal operation during an earthquake. Earthquake damage to road networks cannot be accurately predicted because of various factors such as: age, condition of buildings, population density and unavailability of resources to reduce the risk. District 2 of District 16 of Tehran is actually the same neighborhood as Nazi Abad and is one of the oldest structures in Tehran, which is located in the south of the city. The main goal of this research is to compile the transportation strategies of district 2 of district 16 of Tehran by analyzing the documentary-field information and using the shapefile of the studied area in ArcGIS 10.3 software and with the help of SWOT technique and IE matrix. The prioritization of strategies has been done using the QSPM matrix. The findings and results of the research indicate that due to the concentration of commercial users and travel absorbers in the center of the district and the degree of wear and tear, the high fineness of the parts, the low permeability of the road network has increased the vulnerability of the road network in critical conditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آسیب‌پذیری,شبکه‌های جاده‌ای,زلزله,ناحیه 2 منطقه 16 شهر تهران

نویسندگان مقاله محمود جمعه پور |
استادیار، گروه برنامه‌ریزی اجتماعی، شهری و توسعه منطقه‌ای، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

غلامرضا لطیفی |
استادیار، گروه برنامه‌ریزی اجتماعی، شهری و توسعه منطقه‌ای، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

سما قنبری |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه برنامه‌ریزی اجتماعی، شهری و توسعه منطقه‌ای، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_194432_d09fec8e298cbd6078ed5e2f1bb092d0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات